ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Bayramda hava yoluyla 1 milyon 202 bin 174 kişi taşındı
Bayramda hava yoluyla 1 milyon 202 bin 174 kişi taşındı
Sel nedeniyle 57 kişi hayatını kaybetti
Sel nedeniyle 57 kişi hayatını kaybetti
Lübnan eski Başbakanı hakkındaki iddiaları yalanladı
Lübnan eski Başbakanı hakkındaki iddiaları yalanladı
Olimpiyat şampiyonu koronavirüse yakalandı
Olimpiyat şampiyonu koronavirüse yakalandı
İnternet işlemlerine dikkat!
İnternet işlemlerine dikkat!

Ayşe Aybike Yılmaz

VEJETARYEN BESLENMESİ
16 Ocak 2020 Perşembe

Hayvansal besinleri sınırlı miktarda tüketen veya hiç tüketmeyen kişilere vejetaryen denir. İnsanlar din, inançlar ve sosyal  sorumluluk hissi nedeniyle bu beslenme tarzına sahip olabilirler. Bunun yanısıra kalp damar hastalıkları, hipertansiyon, şeker, yüksek tansiyon ve kanser gibi kronik hastalıklardan korunmak amacıyla da vejetaryen beslenmeyi seçenlerin sayısı her geçen gün artmaktadır.

Ova vejetaryenler diyette bitkisel ürünlerle birlikte sadece yumurta tüketenlerdir.

Lakto- ova vejetaryenler hayvansal kaynak olarak sadece süt ürünleri ve yumurta tüketen bireylerdir.. Bazı gruplar da etler arasında tercih yaparlar: Bu diyeti uygulayanlar kırmızı eti yemezler. 

Bitkisel besinler yanında hayvansal olarak yalnızca kümes hayvanlarını tüketenlere Polo vejetaryen, yalnızca su ürünlerini tüketenlere Pesko vejetaryenler denilmektedir. Vejetaryenlerin büyük bir kısmı ise semi vejetaryendir. Kırmızı et dışında tavuk ve balığı sınırlı miktarda tüketirler. 

Süt ürünleri ve yumurtayı da rahatlıkla tüketirler. Veganlar ise tüm hayvansal ürünleri reddederler. Arı ürettiği için balı, yapımında kemik kullanıldığı için jelatini, süt içerdiği için çikolatayı bile tercih etmezler. Bunun yanı sıra  hayvanlardan elde edildiği için yün, ipek, deri içeren giysileri giymezler.

Vejetaryen beslenenlerde alınan doymuş yağ miktarı ve kolesterol az olduğundan, kalp damar hastalıkları riski azalmaktadır ve kan basıncı da daha düşüktür. Yüksek posa alımıyla diyabet ya da hiperglisemi görülme riski daha azdır ve kabızlık problemi de bu bireylerde nadirdir. Böbrek ve safra oluşumu da vejetaryen bireylerde daha az rastlanır. Çok fazla antioksidan aldıklarından kanser görülme sıklığı da vejetaryenlerde daha düşüktür.

 Et gibi yüksek protein içeren besinlerin fazla tüketimi, kemiklerden kalsiyum kaybına neden olabilmektedir. Bu nedenle vejetaryen bireyler yeterince süt tüketirse osteoporoza yakalanma riski diğer bireylere göre daha azdır.

Vejetaryen olmak her zaman sağlıklı bir hayat sürüldüğü anlamına gelmez. Besin çeşitliliği iyi yararlanılamazsa  demir ve B12 yetersizliği anemiye neden olur ve sinir sistemine geri dönüşümü olmayan hasarlar verir. Özellikle B12 vitamini gereksinimini karşılayacak kadar yumurta ve süt gibi hayvansal kaynaklı besinler tüketilmediğinde homosistein yükselir. Homosistein yüksekliği damar tıkanmasına ve demans, parkinson gibi hastalıklara yol açabilir. 

Yeterli protein alınmadığında vücut kendi dokularını kullanarak işlevini sürdürmeye çalışır ve kas kütlesi azalır. Bunun yanı sıra protein çeşitliliği de oldukça önemlidir. Hayvansal kaynaklarda elzem aminoasitler olması gerektiği kadar bulunurken (soya fasulyesi dışında) bitkisel kaynaklarda bir arada bulunmazlar. 

Bitkisel protein kaynaklarını karıştırarak yemek gerekir. Tahıl, kurubaklagil ya da yağlı tohumlardan ikisini bir arada tüketmek protein kalitesini arttırır. Kuru fasulye pilav bunun en güzel örneklerinden biridir. Kurubaklagiller, ceviz, fındık gibi kabuklu yemişler, bazı bitkilerin tohumları, tam tahıllar, yumurta, süt ve süt ürünleriyle son yıllarda yaygınlık kazanan soya ürünlerinin karışımları ile diyetinize iyi kalitede protein sağlayabilirsiniz. 

Türk mutfağı vejetaryen beslenmeye oldukça uygun yiyecekleri sağlamaktadır. Ezogelin çorba, ıspanaklı gözleme, sütlaç… Balık tüketmediğinizde günde 2 porsiyon omega-3 yağları içeren besinleri tüketin. Bunların 1 porsiyon değerleri; bir yemek kaşığı (10ml) kanola veya soya yağı; bir yemek kaşığı (10ml) keten tohumu yağı; 1 yemek kaşığı (10g) ezilmiş keten tohumu; 2 avuç (60g) cevizdir.

Kabuklu sert meyveler ve yağlı tohumlar fazla miktarda yağ içerdiğinden önerilenden daha fazla tüketmemeye özen gösteriniz.

Protein kalitesi yüksek kurubaklagil veya soya ürünlerini günde 2 porsiyon tüketin. 

Hiç hayvansal besin tüketmiyorsanız B12 vitamini, kalsiyum ve demir alımını sağlamak için hekiminiz ve diyetisyeninizle görüşüp gerekirse takviye alınız.

Kaynak: https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-hareketli-hayat-db/Yayinlar/kitaplar/Beslenme-Bilgi-Serisi-1/vejeteryan-beslenmesi.pd

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen 444 yorum var.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Esra SARI
Esra SARI
ALTININ YÜKSELİŞİ DURMUYOR
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
TURİZMİN LEZZETLİ HALİ
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
MELEK YATIRIMCIYA VERGİ AVANTAJI
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
VAROLUŞ VE BENLİK
Hüseyin ALPASLAN
Hüseyin ALPASLAN
ERZURUM KONGRESİ
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
HER ŞEYİMİZ DAHA BÜYÜK OLSUN..
Büşra ÇİNKAYA
Büşra ÇİNKAYA
YENİ MEDYA
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
İNSAN DİN İLİŞKİSİ III
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
TURİZMDE SON DURUM
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
ÜÇ SORU ÜÇ CEVAP
Hatice KARATAŞ
Hatice KARATAŞ
İSTANBUL SÖZLEŞMESİ
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
HİBRİT SAVAŞ VE TÜRKİYE
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
YAŞAMAK BAYRAMDIR
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
GENÇLER UMUDU NEDEN YURT DIŞINDA ARIYOR?
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
SOSYAL MEDYAYA NELER OLACAK?
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
VARLIK VE VAROLUŞ KARŞISINDA DOĞRU DÜŞÜNEMEME SORUNLARI
R.Bülend KIRMACI
R.Bülend KIRMACI
“BÜYÜK EKONOMİ”
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
MISIR SİLAHLI KUVVETLERİ: ESNAFAT-I ASKERİYE
Ceyhun Özgür
Ceyhun Özgür
ÇALIŞAN EMEKLİNİN MAAŞINDA KESİNTİ OLUR MU?
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
VEJETARYEN BESLENMESİ
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NE KUTLADIĞIMIZI BİLİYOR MUYUZ?
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva