Tüm dünyada Kovid-19 Salgını’nın baş göstermesi otomobil üretiminde duraklamaya sebep olmuş, buna Türk lirasının değer kaybetmesi de eklenince otomobil fiyatlarında belirli bir yükseliş kaydedilmişti. Tabii bu durumdan fırsatçılar da yararlanarak normal fiyatların üzerine 5-10 koyuyorlardı.
Özellikle sıfır araç bulmakta güçlük çeken müşteriler ikinci el otoya yönelince, burada da fiyatlar yükselmeye başlamıştı. İlginçtir ki fiyatlar ne kadar yükselirse yükselsin satışlar da bir o kadar artıyordu. Bu artışın ana nedeni ise; müşterilerin ileriki dönemde fiyatların daha da yükseleceğini ön görüp, fırsatı kaçırmayıp tez elden bir otomobil alma isteği olarak gösteriliyordu.
Dolayısıyla her ay ekonomi haberlerinde ikinci el oto pazarının giderek büyüdüğünü ve satışların arttığını görüyorduk.
Bu durum hemen hemen bir sene boyunca bu şekilde devam etti. Fakat bu günlerde rüzgarın tersine döndüğünü görmek mümkün. Öyle ki; Indicata'nın verilerine göre ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında satışlar, bu yılın ocak ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 28,49, bir önceki aya göre de yüzde 10,50 azalırken, araç fiyatları da önceki aya kıyasla ortalama yüzde 1,4 geriledi.
Bu durumun ana sebepleri de öncelikle sıfır araç üretimindeki toparlanmayla birlikte otomobil üreticilerin yeni modellerini ülkemize göndermesi, ekonomideki belirsizliğin bir nebze olsun dinmesi ve bununla birlikte müşterilerin artık bu fahiş fiyatlardan yılması oldu diyebiliriz.
Araç satışlarına geri dönecek olursak; aynı raporda (Indicata'nın verileri) yer alan verilere göre segment bazında en çok satan 33 bin 734 adetlik satış ve yüzde 40,5'lik payla C segmenti oldu. C segmentinden sonra en fazla satış yüzde 21,7 pay ve 18 bin 45 adetle B segmentinde kaydedildi.
Marka bazında ise ilk üç yine değişmedi. İkinci el online pazarda, bu yılın ocak ayında da en çok tercih edilen otomotiv markaları Volkswagen (VW), Renault ve Ford oldu. İnsanlar ikinci el otomobil alırken özellikle hızlı şekilde tekrar satılabilmesini de göz önünde bulundururlar. Araç, satışa sunulduğunda ne kadar hızlı şekilde elden çıkarılırsa o kadar makbuldür bir anlamda. Bazı markalar da bu açıdan diğerlerinden daha öndedir ve dolayısıyla daha çok tercih edilir. Online pazarda, Türkiye pazarı satış hızı ortalama 78 güne çıktı. En hızlı satılan marka 66 günle Fiat, en yavaş satılan ise 93 günlük satış hızıyla Mercedes-Benz oldu. İkinci el araç satışlarını ekonomideki gidişat ve sıfır araç üretimi belirleyecek gibi görünüyor ileri günlerde de. En azından araç üretiminin arttığını göz önünde bulundurursak hem sıfır araçta hem de ikinci el otoda fiyatların daha da düşmesi olası. Tabii bu tahmin gidişatın bu şekilde devam edeceğini kabul ettiğimizde gerçekleşebilir. Zamanla hep birlikte göreceğiz…
Bir sonraki yazıda görüşmek dileğiyle, esen kalınız.