ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA SAĞLIK YAŞAM VİDEOLAR
Türkiye'nin Kovid-19'la mücadelesinde son durum
Türkiye'nin Kovid-19'la mücadelesinde son durum
Lütfi Elvan gitti, Nureddin Nebati geldi
Lütfi Elvan gitti, Nureddin Nebati geldi
Maltepe'de Ro-Ro gemisi battı
Maltepe'de Ro-Ro gemisi battı
PKK/KCK'lı 2 terörist Türkiye'ye getirildi
PKK/KCK'lı 2 terörist Türkiye'ye getirildi
Sudan Başbakanı Hamduk bakan yardımcılarını atadı
Sudan Başbakanı Hamduk bakan yardımcılarını atadı

Nimet KÜLTEKİN

PRE-DİYABET (GİZLİ ŞEKER) NEDİR? BESLENME TEDAVİSİ NASIL OLMALIDIR?
13 Ekim 2021 Çarşamba

Pre-diyabet (gizli şeker) Tip-2 diyabetin (şeker hastalığı) başlangıç halidir. Yani gizli şekeri olan kişilerin Tip -2 diyabete  yakalanma ihtimali yüksektir.

Açlık kan şekerinin 100-126 mg/dl arasında olması gizli şeker varlığını gösterir. Ancak açlık kan şekeri normal değerde olduğu halde (100 mg/dl’nin altında) OGTT denilen şeker yükleme testi sırasında tokluk kan şekerinin 140-200 mg/dl arasında çıkması da gizli şeker varlığını gösterir.

Gizli şekerin şeker düşmeleri olması, tatlı krizi olması, devamlı tatlı yeme isteği veya açlık atakları olması çok su içme, sık sık idrara çıkma, son zamanlarda aşırı kilo alma veya zayıflama, gündüzleri uyuklama olması, öfkelenme, birden sinirlenme, görmede bulanıklık olması, terlemenin artması, gece terleme, halsizlik, yorgunluk gibi belirtileri olmaktadır.

Zamanında pre-diyabet hastalığını tespit edip gerekli yaşam tarzı değişikliklerinde (düzenli egzersiz ve uygun beslenme programı) bulunan hastaların büyük oranda Tip-2 diyabeti önleyebildiği veya geciktirebildiği tespit edilmiştir.

Gizli şeker tanısı konmuş kişiler ideal kiloya ulaşma, sağlıklı beslenme, sağlıklı yaşam ve egzersiz ile diyabete yakalanma riskini azaltabilir ve hatta pre-diyabeti önleyebilirler.

KİMLER PRE-DİYABETİK RİSK ALTINDADIR?

• Beden kitle indeksi (BKİ) 25 kg/m² ve üzeri bireyler,

• Birinci derece akrabalarda Tip-2 diyabet bulgusu bireyler,

• Yüksek tansiyon (hipertansiyon) hastaları,

• İnsülin direnci olanlar,

• Polikistik over sendromu yaşayan bireyler,

• HDL kolesterol düzeyi 35 mg/dl ve altındaki bireyler,

• Trigliserid düzeyi 250 mg/dl ve üzeri olan bireyler,

• Hareketsiz bireyler,

• Gestasyonel diyabet (gebelik şekeri) yaşamış bireyler,

• 4,5 kilo üstü doğan bireyler.

PRE-DİYABETTE BESLENME

• Kişiye göre hazırlanmış bir beslenme programı diyabetlilerin sağlıklı ve kaliteli bir yaşam tarzı gösterebilmeleri için tedavinin temelini oluşturmaktadır.

• Her kişi birbirinden farklı olduğu için diyabetli bireylerin diyetleri de yaşam şekillerine göre farklılık gerektirir.

• Gizli şeker hastalarının kalp-damar hastalığı riski yüksektir. Gizli şeker tedavi edilmediğinde zamanla tip-2 diyabet, kilo problemleri, tansiyon ve kolesterol gibi sorunlar görülebilir. Egzersiz ve uygun beslenme programıyla birlikte gerekli durumlarda doktor kontrolünde ilaç kullanımı gerekebilir.

• Beslenme planı hazırlanırken en önemli nokta kişinin normal kilo aralığında olmasıdır. Kişi kiloluysa kilo vermeli, normal kilo aralığındaysa diyabetli kişinin vücut ağırlığını korumaya yönelik beslenmelidir.

• Kan şekerinin çok düşmesini veya yükselmesini engellemek için az az sık sık olacak şekilde en az 5 öğün olacak şekilde beslenmelidir.

• Protein, karbonhidrat ve yağlar gereksinmeleri karşılayacak düzeylerde diyette yer almalıdır.

• Alkol tüketimi sınırlandırılmalıdır.

• Toplam alınan günlük kalorinin yaklaşık %50- 60 karbonhidratlardan sağlanmalıdır. Lif oranı yüksek, rafine olmamış, kepekli ekmek, kepekli pirinç, makarna kuru baklagiller gibi kompleks karbonhidratlar tercih edilmelidir

• Meyveden gelen şeker kan şekerini hızlı yükseltebileceği için yanında proteinli bir besin tüketilmesi daha doğru olacaktır. Kabuğu ile yenebilen meyvelerin soyulmadan yenilmesi hem lif açısından iyi olur hem de kan şekerinin hızlı yükselmesini engeller.

• Günlük alınan toplam kalorinin % 12- 15’i proteinlerden gelecek şekilde ayarlanmalıdır.

• Günlük alınan enerjinin %30’u yağlardan gelecek şekilde düzenlenmelidir. Doymuş yağ dediğimiz hayvansal yağlar yerine doymamış yağlar olarak nitelendirilen sıvıyağ tüketimini arttırmak uygun olacaktır. Sebze yemeklerine koyacağınız yağ miktarını 1 kg sebzeye 2 çorba kaşığı sıvıyağ olacak şekilde ayarlanmalı çok yağlı yemek tüketiminden kaçınılmalı.

• Vücut tarafından sindirilmeyen posa kan şekeri kontrolü için büyük önem taşır. Posa karbonhidrat emilimini yavaşlatarak kan şekerinin hızla yükselmesini engeller. Meyveler, sebzeler ve kuru baklagiller posadan zengin besin öğeleridir. Günlük alınan posa miktarı 20- 30 gram olacak şekilde ayarlanmalıdır.

• Prediyabeti olan bireyler ideal kiloya ulaşmalı, düzenli egzersiz yapmalı, uyku düzeni sağlanmalı, alkol tüketimi kısıtlanmalı, ana öğün ve ara öğünlerin olduğu bir diyet uygulanmalıdır.

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Burak BALCI
Burak BALCI
SANAL YATA 650 BİN DOLAR ÖDEDİ!
Hüseyin ALPASLAN
Hüseyin ALPASLAN
TRABZON TEHCİRİ YARGILAMASI-III
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
DOLAR NEREDE DURACAK?
Murat BALCI
Murat BALCI
MÜSLÜME’NİN HAZİN HİKAYESİ
R.Bülend KIRMACI
R.Bülend KIRMACI
EKONOMİDE ANORMALLİKLER
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
COVİD-22?
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
TOPLUMSAL CİNSİYET, KADINA YÖNELEN ŞİDDET…
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
GERİ DÖNÜŞÜMDE ÖNEMLİ ADIM
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
SOÇİ'DE ÜÇLÜ ZİRVE
Hatice KARATAŞ
Hatice KARATAŞ
KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE MÜCADELE
Esra SARI
Esra SARI
KENDİNE GÜVENEN VE MUTLU ÇOCUKLAR NASIL YETİŞTİRECEĞİZ?
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
TUTSAK BİRİKİM
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
SÖZÜ MERT DEVLET SERT
Nimet KÜLTEKİN
Nimet KÜLTEKİN
KANSERDEN KORUNMAK İÇİN BESLENME ÖNERİLERİ
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
ELEŞTİRİ VE TENKİTTE USUL
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
İNSANLIK ALEMİNE MERTEBELER HAKİMDİR
Bekir ATACAN
Bekir ATACAN
FRANSA’YA KARŞI ÇOK FRANSIZ MI KALIYORUZ?
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
ZITLIKLAR
Büşra ÇİNKAYA
Büşra ÇİNKAYA
NOMOFOBİ
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
DAHA MUTLU HİSSETMENİZ İÇİN
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
ORMAN DEYİP GEÇMEYİN!
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
FERGANA VADİSİ’NDEN TÜRK BİRLİĞİNE
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
ÜLKENİN KALKINMASINDA SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ ÖNEMİ
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
BİSİKLET KÜLTÜRÜ
Ceyhun Özgür
Ceyhun Özgür
ÇALIŞAN EMEKLİNİN MAAŞINDA KESİNTİ OLUR MU?
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
VEJETARYEN BESLENMESİ
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NE KUTLADIĞIMIZI BİLİYOR MUYUZ?
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Sağlık Yasam
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva