ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Evde kalanlar için etkinlik önerileri
Evde kalanlar için etkinlik önerileri
ABD Uzay Kuvvetleri ilk roketini fırlattı
ABD Uzay Kuvvetleri ilk roketini fırlattı
Ayasofya'nın akustiği kayda alındı
Ayasofya'nın akustiği kayda alındı
Karantinadaki öğrenciye doğum günü sürprizi
Karantinadaki öğrenciye doğum günü sürprizi
Koronavirüse karşı 'Dezenfekte Tüneli'
Koronavirüse karşı 'Dezenfekte Tüneli'

R.Bülend KIRMACI

DEMİR AĞLAR
26 Şubat 2020 Çarşamba

Biz, farklıyız! “Demir ağlarla ördük…” diyerek marşlar söylemiş bir ulusuz. Demiryolu gerçek bir uygarlaşma işidir. Bu “işi” Cumhuriyet’in ilk yıllarında doğru tutmuş, sonra unutmuşuz. Ne ki, son yıllarda kimi gelişmeler var bu alanda... Kentlerimizi birleştiren demir ağlar, kent içinde bir yerden diğerine gitmeyi kolay kılan hafif raylı sistemler ve metro yapıları, yetersiz olsa da gelişiyor. Yük ve yolcu taşımacılığında demir ağlar; güvenli, ekonomik, ekolojik seçenekler sunuyor.

Demiryolu tanımını bu yazıda bu geniş anlamıyla kullanacağız. Rayların ulaştırdığı her konuyu kapsama alanı içine alacağız. Başlarken şunu belirtelim: Demiryolu, çağdaşlığın da bir göstergesidir. Elbette en son teknoloji ile üretilen sistemlerden söz ediyoruz. Yoksa zaman aşımına uğramış, eskimiş, yenilenmesi bile olası olmayan köhne bağlantıları konumuz dışında bırakıyoruz. Uzak Asya’da insanların vagonların tepesinde seyahat ederken çekilen fotoğraflar hepimizin hatırındadır.

Tebessümle bakarız onlara... Ancak yine Asya’da, bir Çin’in, bir Japonya’nın geliştirdiği temassız ve ses hızıyla yarışan sistemler de yaygınlaşmaktadır. Onlara da gıpta ile bakmaktayız… Gezdiğimiz gördüğümüz Batı başkentlerinde gelişmişlik hakkında laf ederken, Paris’in, Londra’nın metrosu, St. Petersburg’un raylı sistemi, der dururuz. İşte Türkiye’mizin de hedefi bu olmalı; bir yerde yarım kalan işleri tamamlamalı, kent-içi ve bölgeler arası ulaşımı en modern raylı sistemlerle donatmalı, halkımıza ve ticaret erbabına ucuz nakliye hizmetlerini sunmalıyız.

TCDD Kamunundur

Demiryolu ve metro ve hafif raylı sistemler ile bunları entegre bir planla ulaşımı kara ve deniz yoluna bağlayan tüm düzenler, gerçekte bir kamu hizmetidir. Çünkü bu alanlar dev gibi yatırımlar, yüklü bakım ve onarım bütçeleri, yanı sıra da ciddi oranda araştırma-geliştirme kaynakları ister.

Bu bütçeyi, bu yatırımı, bu kaynağı sürekli ve süre istikrarlı olarak şekilde ancak kamu karşılar. Elbette işletmecilik ve yedek parça tedariki gibi alanlarda özel sektörün de katkısı ve katılımı beklenir ancak altını çizdiğimiz gibi demir ağlar, halkı bağlar, bu anlamda da devleti bağlar.

Demiryolu ile ilgili bahis açıldığında ülkemizde yıllar süren özelleştirmeler de akla gelmektedir. “TCDD özelleştiriliyor mu?” diye kaygılar ifade edilmektedir. Buna karşılık, 18 Ocak’ta basına yansıyan haberlere göre; Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) internet sitesinden yaptığı açıklamayla, özelleştirilme iddialarına yanıt vermiştir.

Açıklamada, “TCDD Taşımacılık AŞ’nin bu yıl sonunda (2020) kamu hizmeti yükümlülüğü sona erecek, söz konusu hizmet 2021 yılı itibarıyla açık ihale usulüyle ihale edilerek ihaleyi kazanan demiryolu tren işletmecisi tarafından yerine getirilecektir. TCDD bünyesinde yolcu ve yük taşımacılığı faaliyetlerine son verilmesi veya TCDD’nin özelleştirilmesi gibi bir durum söz konusu değildir” denilmiştir. Bu açıklama bir derecede olsun,, demiryolunun ülkemiz kalkınması için taşıdığı ikamesiz öneme inanlara ferahlık verdi... Demiryolları özelleştirmeyi kaldıracak bir alan değildir. Gerçekte öğrencilik yıllarımda demiryollarını özelleştiren İngiltere bile zamanı gelince bu tasarrufunu “geri almıştır”.

Daha Fazla Yatırım

Öte yandan, bu ay içinde Ticari Hayat gazetemizde çıkan bir habere göre; KİT’ler arasında en fazla yatırımı, bu yıl da TCDD gerçekleştirecek olup, 2020 Yılı Yatırım Programı’ndan yapılan derlemeye göre, geçen yıl 13 milyar 765 milyon 642 bin lira olan yatırım ödeneği, bu yıl 24 milyar 316 milyon 672 bin lira olarak öngörülmektedir. İşte bu da gelecek için umut veren bir haberdir.

Planlanan yatırımların yeterliliği bir yana konunun daha geniş varyanttaki ana fikri şudur: Ülkemizde demiryolu işletmeciliğinin kaliteli, emniyetli, ekonomik sunulması gerekmektedir. Bu nedenle, altyapı yatırımlarının yanında, TCDD eliyle demiryolu taşımacılığı hizmetlerinin sürdürülmesi amacıyla Yüksek Hızlı Tren setleri, Elektrikli ve Dizel setleri teminine yönelik yatırımlar da devam etmelidir ve anlaşıldığı kadarıyla, devam edecektir…

Bakanlık da 2023 hedefleri arasında demiryollarına ve raylı sistemlerin önemine ayrı bir vurgu yapmaktadır: Bu doğrultuda, yüksek hızlı, hızlı ve konvansiyonel demiryolu projelerinin hayata geçirilmesi, mevcut yolların, araç filosunun, gar ve istasyonların modernizasyonu, demiryolu ağının üretim merkezleri ve limanlara bağlanması, özel sektörle birlikte ileri demiryolu sanayinin geliştirilmesi, ihracatta büyük imkan sağlaması beklenen lojistik merkezlerle ülkemizin bölgesinde önemli bir lojistik üs haline getirilmesinin önemsendiği anlaşılmaktadır.

 Bugün Asya ile Avrupa arasında günde 1,5 milyar dolarlık ticaret yapılmaktadır. Bu ticarette etkin yer alabilmek için de demiryolu sistemimiz başat unsurdur, bir maniveladır; kaldıraçtır. Gerekten Uzak Asya’dan Batı Avrupa’ya uzanacak olan modern demir İpek-yolu’nun hayata geçirilerek iki kıta arasında kesintisiz demiryolu koridoru oluşturulması sadece sektörel değil milli bir hedef olsa gerekir.

Belediyeler Desteklenmeli

Türkiye demiryolu yük ve yolcu taşımacılığını entegre ve planlı bir anlayışla hiçbir sınır koymaksızın (geliştirebildiği kadar) geliştirmek zorundadır. Demir-yolu, güvendir, hızdır, çevreye saygılı, doğaya duyarlı bir ulaşım sistemidir. Aynı zamanda karayolu gibi bizi borçlandıran değil ekonomik bağımsızlığımıza katkı sunan bir modellemedir.

Bu anlamda özellikle belediyelerimizin giriştiği hafif raylı ve metro sitem yatırımlarının desteklenmesi, bunlar için yurt dışından uygun koşullarla (mümkünse Hazine’nin de garanti desteğiyle) krediler temin edilmesi, yok değilse, yerel yönetim bütçelerinin merkezi bütçenin katkısı ile tahkim edilmesi, söz konusu projelerin aksamadan ve savsaklanmadan hayata geçirilmesi gerekmektedir. Bu parti değil, ülke siyaseti ile ilgili bir konudur ve asla başka şekilde ele alınmamalıdır. Bayramda seyranda sevdiklerine uygun bilet bedelleri ödeyerek kavuşan aileler, okullarına uygun bilet fiyatlarıyla ulaşan öğrenciler, yükünü güvenle ve makul ücretlerle taşıtabilen girişimciler hepimizin yüzünü güldürecektir. Demiryolu meselesinde gelişmeyi, güçlenmeyi, yenilenmeyi kimse sizin adınıza yapmaz, yapamaz.

Bu olgu, karmaşık raylı sistemlerin ihtiyacı olan vagonundan tekerleğine, freninden sinyalizasyonuna ulusal bir strateji temelinde üretimi gerektirmektedir. İşte o zaman marşlarımızı, şarkılarımızı daha anlamlı söyleyebiliriz.

Asya-Avrupa Koridoru

Nihayet şunu da hatırlatmakta yarar vardır: Demir-yolunda çalışan emekçilerin sağlığından çocuklarının okuluna, maaşlarından emeklilik haklarına gereken iyileştirmeler yapılmalıdır. Öte yandan ve son olarak; ülkemizin Trans-Asya orta koridorunu destekleyecek şekilde Doğu-Batı ve Kuzey-Güney ekseninde çift hatlı demiryolu koridorunu oluşturma hedefinden hareketle 1.213 km olan yüksek hızlı +hızlı demiryolu hattının 12.915 km’ye, 11.497 km konvansiyonel demiryolu hattının ise 11.497 km den 12.293 km’ye yükseltilmesi böylece gelecek 2023 yılında toplam 25.208 km demiryolu uzunluğuna ulaşılması ve de 6.000 km ilave hızlı demiryolu yapılarak demiryolu ağımızın 31.000 km’ye çıkartılması  son derecede önemlidir…

O arada, hatların yenilenmesi de asla ihmal edilmemelidir. Bütün bunlar ve diğer yatırımlar hayata geçerse; demiryolu taşımacılık payının; yolcuda %10 ve yükte %15’e çıkarılması, hatta demiryolu yük taşımacılığında %20’ye, ulaşılması dahi olanaklı olacaktır. Türkiye, Asya ile Avrupa arasında bir köprüdür. Buna anlam katacak olan da, boğazlar ve “Körfez Geçişlerinde” demiryolu hat ve bağlantılarının tamamlanarak Asya/Avrupa kıtaları, (Avrasya) arasında önemli bir demiryolu koridoru haline gelmesidir.

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen 1 yorum var.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
KÜRESEL SALGIN GÜNLERİNDE ULUSAL KORUMA
Hatice Karataş
Hatice Karataş
SOKAĞA ÇIKMADAN EVDE NELER YAPABİLİRİZ?
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
YÜZDE 5 BÜYÜME HAYAL OLDU
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
KORONAYLA İYİLEŞMEK
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
GSM ŞİRKETLERİ NEYİ BEKLİYOR?
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
HAYAT EVE SIĞAR MI?
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
İNSANLIĞI TEHDİT EDEN EN BÜYÜK TEHLİKE ‘ENTEGRİZM’ VE ROGER GARAUDY.
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
HERKESE İHTİYAÇ DUYULDUĞU GÜNLERİ YAŞIYORUZ
Esra SARI
Esra SARI
SİGARA VE TÜTÜN BAĞIMLILIĞI SORUNU
Hüseyin Alpaslan
Hüseyin Alpaslan
İKİ ŞEHİT
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
HİZMET SEKTÖRÜ DURMA NOKTASINDA
R.Bülend KIRMACI
R.Bülend KIRMACI
PAKET
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
M-4 KARAYOLUNDAKİ SALDIRIYI HANGİ ÖRGÜT YAPTI?
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
KENDİMİZLE ZAMAN GEÇİRMEYİ ÖĞRENEMEDİK
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
İNSANLIK SONA DOĞRU MU KOŞUYOR?
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
EVDE KAL TÜRKİYE
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
SALGIN TÜM SEKTÖRLERİ ALT ÜST ETTİ
Büşra Çinkaya
Büşra Çinkaya
KORONAYA KARŞI KOLONYA
Ceyhun Özgür
Ceyhun Özgür
ÇALIŞAN EMEKLİNİN MAAŞINDA KESİNTİ OLUR MU?
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
VEJETARYEN BESLENMESİ
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NE KUTLADIĞIMIZI BİLİYOR MUYUZ?
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva