Her anlamda başka bir yıl olan 2021 yılını geride bıraktık. Geçen yılın birçok anlamda muhasebesini yapabiliriz. Otomotiv sektörü üzerinden bir muhasebe yapacak olursak 2021 hem fiyatların arttığı hem de satışlarda hareketliliğin yaşandığı bir yıl olarak kayıtlara geçti.
2021 yılı içerisinde, özellikle dövizdeki hareketlilik nedeniyle fiyatların hayli yükseldiğini söylemek pek tabii mümkün. Fiyat artışlarının ileride de yaşanacağını düşünen tüketici bir an önce bir otomobil alıp ileriye dönük kar amacı güttü. Yani mantık, treni kaçırmadan, fiyatlar çok daha artmadan bir an önce bir otomobil sahibi olmak üzerine kuruluydu.
Bunun yanında ‘al-satçı’ diye tabir edilen kişiler de, mesela mart ayında aldığı bir aracı iki ay sonra ciddi karla satacağı düşüncesiyle hareket ederek otomobil sektöründeki hareketliliğe katkı sağladı. Sonuç olarak bu kaotik ortamdaki satışlarda zaman zaman ciddi düşüşler, zaman zaman da ciddi yükselişler yaşandı ve nihayetinde oldukça hareketli bir dönemi geride bıraktık.
Durumu bu şekilde kısaca özetledikten sonra satış rakamlarına bir bakalım. Indicata’nın verilerine göre; ikinci el online oto pazarında 2021 yılında binek ve hafif ticari otomobil pazarında toplamda 1 milyon 652 bin satış gerçekleşti. Bu pazardaki satışlarda, marka bazında üste çıkan markalar hemen hemen aynı kalmakla beraber zaman zaman sıralama değişebiliyor.
Pazarda, binek otomobil bazında Volkswagen’i lider olarak görüyoruz. Volkswagen’in amiral gemisi Passat 2021’de 7 bin 59 adetlik satış rakamı ile ilk sırada yer aldı. Passat’ı 58 bin 400 adetle Fransız otomobil üreticisi Renault’un Clio modeli izlerken üçüncü sırda aynı üreticinin C segmenti sedanı Megane, ardından ise Ford markasının C sedan modeli Focus geldi.
Yazının başında da belirttiğim gibi, sıralamada zaman zaman değişimler görülebiliyor olsa da genel olarak bu markalar kendilerine hep üst sıralarda yer buluyor. Kime sorsak zaten aşağı yukarı bu markaları üst sıralarda görmeye şaşırmaz kanımca.
Keza hafif ticari oto pazarında da aynı şekilde şaşırtıcı bir durum yok ortada. Genelde üst sıralarda görmeye alışkın olduğumuz Fiat’ın Doblo modeli bu pazarda liderliğini sürdürdü. Hem ucuz olması, hem bakım maliyetlerinin düşük olması, hem parça sıkıntısı yaşanmaması ve bununla birlikte satılmak istendiğinde hızlı bir şekilde elden çıkarılabilmesi hasebiyle bu model hemen hemen her dönem satışlarda en üst sırada kendine yer buluyor.
Toplamda 301 bin 470 adet satışın gerçekleştiği ikinci el online hafif ticari araç pazarında, Fiat’ın Doblo modeli satıştan 36 bin 809 adetle ciddi bir pay aldı. Doblo’yu 32 bin 809 Ford’un Trasnsit/Tourneo modeli izledi.
Yeni yılda da rakamlar açıklandıkça satışları göreceğiz fakat bu fiyatlar bu şekilde devam ettiği sürece yine bizi pazarda kaotik bir durum bekliyor.
Gerçi 2021 sonunda özellikle stokçulara yönelik alınacak önlemler hükümet tarafınca da dillendirilmeye başlanmıştı. Bu anlamda pazarın müşteri yararına biraz da olsa düzeldiğini görebiliriz.
Fakat şu var ki, döviz kuru bu şekilde seyrettiği sürece, hala daha süren çip krizi çözülmediği taktirde otomobil sahibi olmak hayli zor bir iş haline geliyor. Hele ki hiç otomobili olmayan insanlar için bir otomobil olmak maalesef çok daha zor.