ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Sağlık bütçesinin dörtte biri diyabete harcanıyor
Sağlık bütçesinin dörtte biri diyabete harcanıyor
Çeşme Marina’nın yeni misafiri Akdeniz foku
Çeşme Marina’nın yeni misafiri Akdeniz foku
Almanya'dan gelip köye yerleşti
Almanya'dan gelip köye yerleşti
Oğlu vefat edince hayatını 'özel' çocuklara adadı
Oğlu vefat edince hayatını 'özel' çocuklara adadı
Yenimahalle Belediyesi dış denetime hazır
Yenimahalle Belediyesi dış denetime hazır

Hatice TOPÇU

BAŞARI ODAKLI EĞİTİM Mİ, ÖĞRENME ODAKLI EĞİTİM Mİ?
22 Ekim 2019 Salı

“Düşünmeden öğrenmek kaybedilmiş bir çabadır.” MONTAIGNE

Bugünkü yazıma yaşadığım bir olayı anlatarak başlamak istiyorum. Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında görevli olduğum yıllarda Trabzon’da Karadeniz ve Doğu Anadolu Bölgeleri Yatılı İlköğretim Bölge Okulları eğitim yöneticileri için planladığımız bir seminere eğitim görevlisi olarak katılmak üzere ekip arkadaşlarımla Ankara’dan yola çıktık. Trabzon havaalanında uçaktan indik. Valizlerimizi alıp çıkış kapılarına yöneldik. Büyük bir koridorda belirli aralıklarla üç adet çıkış kapısı vardı. Ancak bir tuhaflık vardı. İnsanlar en uzak olan kapıdan çıkıyorlardı. Diğer iki kapının önünde de birer güvenlik görevlisi bulunuyordu. Merakla bana en yakın kapıya doğru yürüyerek güvenlik görevlisine sordum: “Bu iki kapı arızalı mı?” görevli: “Hayır, efendim.” dedi. Kapıya doğru yürümeyi sürdürdüm. On-on beş adım attıktan sonra arkama baktım. İnsanlar benim arkamdaydı artık…

Hepinizin ‘sürü psikolojisi’ dediğinizi duyar gibiyim. Toplumlarda çoğunluğun takip edilmesi davranışlarıyla sıklıkla karşılaşabilmekteyiz. Düşünce şudur: “Eğer bu kadar insan o yöne gidiyorsa vardır bir bildikleri!” Oysaki bu takip bir kişiyle başlar. Gidilen yol doğruysa herkes amacına erişmiştir. Eğer gidilen yol yanlışsa işte o zaman hiç kimse sorumluluğu üzerine almaz.

Aslında bu ve benzeri davranışlar ezbere dayalı eğitimin bir sonucudur. Bağımsız iş yapabilme becerisinin gelişmemiş olması, yani bir tür özgüven eksikliği olarak da değerlendirilebilir. 

 Ezberci eğitimde tekrarlar vardır. Okunanın, yazılanın tekrarlanması, doğru olarak gösterilen davranışların tekrarlanması, yanlış olduğuna inanılan davranışın yasaklanması vardır. 

 Oysa her koşulda düşünebilmek insanın diğerlerinden farkını ortaya koyar. Geleneksel eğitimle öğrenci merkezli eğitimin farkı da budur.  Bilgili insan çok şeyi ezberleyen ve tekrarlayan insan değil, bilgiye ulaşma yolarını bilen insandır.  

Geleneksel eğitim; bireyin davranışlarını kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak istendik davranışa dönüştürme sürecidir.  Yani okul öğrencilere önceden belirli amaçlara uygun davranışların kazandırıldığı, ya da uygun olmayan davranışların kaldırıldığı yaşantılar hazırlayıp sunan bir sistemdir.

Öğrenme odaklı eğitim kişinin kendini tanımasını esas alır. Bu yüzden kişinin kendi yeteneklerinin sınırları içinde gelişimini sağlayarak amaçlı, planlı ve bilinçli bir yaşantı oluşturur.

Yapılması gereken öğrenciyi öğrenmenin etkin bir ortağı yapıp öğrenmeyi kolaylaştırmaktır. Geleneksel eğitimde kaynaklar sınırlıdır. Ders kitapları basılır ve dağıtılır. Öğrenme odaklı eğitimde ise bilginin değişik kaynaklardan edinilmesi esastır. 

Geleneksel eğitim başarı odaklı anlayışı benimser. Kademeler arası geçişlerde öğrencilerin önüne konulan tek tip sınavlarda ezberi iyi olanlar daha başarılı olurlar. Okul ve ailenin odaklandığı konu da budur. Acımasız bir rekabet ortamında çocuğun ve velilerin üzerinde müthiş bir baskı vardır. Sonuçta çocuk aynı kabul edildiği grupla birlikte bir derecelendirme sınavına girer, sınavın sonucuna göre geleceği belirlenir.

Eğitim sistemindeki bu çelişkiyi hayvanlar üzerinden bir örnekle somutlaştırmak istiyorum. Farklı hayvanların katıldığı bir yarışmada hayvanların belirlenmiş bir ağaca tırmanmaları istenir. Balık içinde bulunduğu su dolu fanusta şaşkınlık içindedir. Kedi ağaca tırmanabilme becerisi olduğu için kendini şanslı görmektedir. Fil kocaman cüssesiyle ağaca nasıl tırmanması gerektiğini düşünmektedir. Koyunun ne yapması gerektiği konusunda hiçbir fikri yoktur. Maymunun rahat tavır ve davranışları dikkat çekmektedir. Kargaysa tünediği küçük bir çalılığın üzerinden olanları izlemekte ve kıs kıs gülmektedir, içinden: “Boşuna zaman kaybediyorlar, yarışmanın sonucu belli!” diye düşünmektedir.

Gerçek bu kadar açıktır aslında. Eğitim sistemleri ortalama insan yetiştirme anlayışından vazgeçmeli ve farklılıkları dikkate alabilen yaklaşımları benimsemelidir. 

Yapay zekâ ve sanal gerçeklik teknolojileri değerlendirildiğinde amaç; çocuğun kendisini ve hayatı keşfetmesini sağlamak olmalı, bilgiyi pratiğe uyarlayabilmesi, hayatın ve değişen koşulların katılımcı bir ortağı olarak değişim ve dönüşüm gücünü kendisinde bulabilmesi olmalıdır.

Sağlık ve mutlulukla kalın.

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
Toplam 10 yorum var, 10 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
Elmas Özvürbüz 25 Ekim 2019 Cuma  20:51

Makalen çok güzel eline kalemine sağlık

Yorumu oyla      0      0  
Cengiz turan 25 Ekim 2019 Cuma  19:51

Kaleminize saglik. Başari tesadüf değildir.

Yorumu oyla      0      0  
Muzaffer ARSLAN 25 Ekim 2019 Cuma  19:49

Saygı ve selamlarımla. Müdürüm hakikatin yansıması olan bu yazınız çok yerinde bilgilerle şekillenmiş.

Yorumu oyla      0      0  
Muzaffer ARSLAN 25 Ekim 2019 Cuma  19:49

Saygı ve selamlarımla. Müdürüm hakikatin yansıması olan bu yazınız çok yerinde bilgilerle şekillenmiş.

Yorumu oyla      0      0  
M. ÖZDOGAN 25 Ekim 2019 Cuma  19:31

DUŞUNCELERİNİZ İÇİN TEŞEKURLER

Yorumu oyla      0      0  
Neriman Yıldız 23 Ekim 2019 Çarşamba  10:40

Merhaba Hatice Hanım, Yazınızı okurken üzülerek öğretmenlik hayatımda yaşadığım çelişkileri hatırladım.şartları zor olsada köy okullarında çalışmak benim İçin daha verimli ve keyifli idi.Şimdi torunumla öğrenmeyi bahçede gerçekleştiriyorum.ona çizme ,çapa aldım.toprağı kazmayı tohum ekmeyi çok seviyor.çalılardan onluk ve birlikler oluşturup satıları çok güzel kavradık

Yorumu oyla      0      0  
ALİ dönmez 22 Ekim 2019 Salı  20:58

Kaleminize yüreğinize sağlık müdürüm her zamanki gibi çok etkileyici bir makele olmuş tebrikler

Yorumu oyla      0      0  
ALİ dönmez 22 Ekim 2019 Salı  20:58

Kaleminize yüreğinize sağlık müdürüm her zamanki gibi çok etkileyici bir makele olmuş tebrikler

Yorumu oyla      0      0  
ALİ dönmez 22 Ekim 2019 Salı  20:58

Kaleminize yüreğinize sağlık müdürüm her zamanki gibi çok etkileyici bir makele olmuş tebrikler

Yorumu oyla      0      0  
İnci Topçu Ada 22 Ekim 2019 Salı  11:00

Galiba yapılması gereken tipki bu yazıda olduğu gibi bilgi aktarımı yaparken bile somutlaştırarak ve herkesin anladığı bir dil, yötem kişi odaklı eğitim. Umudumuz var çünkü fırsat verilirse bu yazıda olduğu gibi çok şey yapacak insanlar var. Kalemine sağlık..

Yorumu oyla      0      0  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
ISPANAK SUÇSUZ ÜRETİCİ MAĞDUR
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
MERKÜR GEÇİŞİYLE BAŞIMIZ DERTTE
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
TÜSİAD YENİ VERGİLERE NEDEN KARŞI?
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE HAREKET
R Bülend KIRMACI
R Bülend KIRMACI
10 KASIM
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
YÜZ YILLIK ENERJİ KORİDORU PLANI
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
İMALAT SANAYİ
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
SONSUZLUĞUNDA
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
NE YEDİĞİNİ BİLEN VAR MI?
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
SPORDA, SANATTA, YÖNETİMDE KADINLARA NE KADAR İHTİYACIMIZ VARMIŞ
Esra SARI
Esra SARI
ORGAN BAĞIŞI KONUSUNDA DAHA BİLİNÇLİ OLMAK GEREK
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
“MONREO DOKTRİNİ” VE “1830 KIZILDERİLİ TEHCİR YASASI”
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
FUTBOL DEDİĞİN
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
HÜRRİYET KARTALI
Hatice Karataş
Hatice Karataş
GAZETECİLİKTE DİJİTAL DÖNÜŞÜM
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
ÇAKALLARLA DANSA RAĞMEN İYİ OLMAYI SEÇMEK
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
NEFİSLER YASASI (KUL DÜZELMEDEN, ALLAH DÜZELTMEZ.)
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
ALDATICI REKLAMLARA KARŞI TÜKETİCİLER NE YAPABİLİR?
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
İNSAN DÜŞÜNCE İLİŞKİSİ 2
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva