ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Kovid-19'dan ölenlerin sayısı 2 bin 746’ya çıktı
Kovid-19'dan ölenlerin sayısı 2 bin 746’ya çıktı
İdlib'de 2 asker şehit oldu
İdlib'de 2 asker şehit oldu
TÜBİTAK 15 personel alacak
TÜBİTAK 15 personel alacak
İstanbul'a gece vapuru geliyor
İstanbul'a gece vapuru geliyor
Bakan Akar: Belli bir noktaya geldik
Bakan Akar: Belli bir noktaya geldik

Hatice TOPÇU

AYARSIZ HESAPLAR
21 Ocak 2020 Salı

İhtiyaç gidermek, sorun çözmek veya kapasite geliştirmek amaçlı düzenleme ve uygulamalar öncesinde gerekçeler oluşturulur. Gerekçelerin amacı yapılacak düzenleme ve uygulamanın kamuoyuna haklılığını anlatmak, kamuoyunu ikna etmek ve onun desteğini alabilmektir.

Bir de düzenleme ve uygulamalar sonrasında gerekçe oluşturulması vardır ki, bunlar genellikle düzenleme ve uygulamanın oluşturduğu olumsuz etkiyi azaltmak ve savunma yapmak amaçlıdır.

Bilindiği üzere Diyanet’in fetva kurulu olarak bilinen, Din İşleri Yüksek Kurulu’ndan, TOKİ Konutları için bankalardan alınacak faizli kredilerin “caiz” olduğunu açıkladı.

Konuya ilişkin daha sonra yapılan açıklamada, TOKİ projesinin kira ödeyen, asgari geçimini sağlamakta güçlük çeken vatandaşa yönelik sosyal bir proje olduğu ve bu proje ile ev sahibi olmanın dinen haram kılınan faizli işlem kapsamında değerlendirilmeyeceği sonucuna varıldığı belertildi.

Özetle TOKİ fetvası ve sonrasında yapılan gerekçelendirme kafaları karıştırıcı nitelikte.

Bu yazının konusu TOKİ konutları için bankalardan alınacak kredilerin değerlendirmesi olmadığı gibi, TOKİ konutlarının sosyal bir proje olup olmadığı da değildir. Kaldı ki işin içine faiz fetvası girdiğine göre projenin ekonomik boyutunun daha derin ve öncelikli olduğu anlaşılmaktadır.

Diyanetin TOKİ fetvası sonrası yaptığı açıklamada dikkatle seçilen ‘sosyal proje’ ifadesi günümüzde sıklıkla kullanılmaktadır. Sosyal proje gibi ‘Sosyal Devlet, Sosyal Belediyecilik” kavramları da sıklıkla kullanılmaktadır. Önce bu kavramları kısaca açıklayalım.

Sosyal devlet; ekonomik ve toplumsal yönden yurttaşlarıyla ilgilenen, onların yaşam düzeyi, sosyal güvenliği ve benzeri ihtiyaçlarıyla ilgili gerekli önlemleri alan devlet, sosyal belediyecilik; belediyelerin yerelde sosyal devletin politikalarını uygulayışını, sosyal projeler ise belirtilen amaçları gerçekleştirmek için yapılan projeleri ifade etmektedir.

Bu açıklamalardan sonra, şimdi de ayarsız hesaplama olarak düşündüğüm ve sosyal belediyecilik anlayışını doğrudan ilgilendiren bir uygulamadan söz etmek istiyorum.

Ankara Büyükşehir Belediyesi geçmişte (12 Mart 2018) aldığı bir kararla AŞTİ (Ankara Şehirlerarası Terminal İşletmesi)’ni de kapsayan görev alanı içinde çalıştırılan veya kiraya verilen yol, açık, kapalı, katlı otoparkların ücretlerini bir saate kadar ücretsiz bir saatle yirmi dört saat arası bir lira olarak belirlenmişti. Kararda uygulamanın gerekçesi trafik akışını rahatlatmak ve vatandaşlara otopark alışkanlığı kazandırmak olarak belirtilmişti.

O karar sonrasında AŞTİ terminali uzun süreli otopark gibi kullanılmaya başlandı ve yüzde yüz doluluk oranlarına ulaştı. Bu durum otoparkı kullanması gereken yolcuları mağdur etti.

Ankara’da yaşıyorum ve işim dolayısıyla sık sık yolculuk ederim. Yakın şehirlere seyahatlerimde otomobilimi AŞTI ‘ye bırakmak, dönüşümde işimi çok kolaylaştırır.

Geçen hafta İstanbul’a gitmem gerekti. Yolculuğum gece geç saatteydi. AŞTİ’ye otomobilimle gittim. Terminale girdiğimde ücretlere ilişkin yeni düzenleme ilanlarında önceki duruma göre ayarsız bir farkın olduğunu gördüm. Ancak otobüsümün kalkmasına az bir zaman kalmıştı ve otomobilimi park etmekten başka seçeneğim kalmamıştı.

İstanbul’da bir gece kaldım. Ertesi gece geç saatte Ankara’ya döndüm. Doğrusunu isterseniz o saatte otomobilimin AŞTİ’de olmasının huzurunu tarif edemem. Otomobilim parkta toplam elli dört saat kalmıştı. Yani önceki duruma göre üç lira ödemem gerekiyordu. Elli üç lira ödedim. Yani önceki ücretin tam 17,66 katı. Bir liranın sembolik bir rakam olduğunu biliyorum ama yeni tarifenin öyle bir uygulama yokmuş gibi belirlenmiş olması da beni çok şaşırttı doğrusu…

Bu kararın gerekçesi olan bazı araçların günlerce otoparkta kalıyor olması haklılığına da tamamıyla katıldığımı belirtmek isterim. Ancak bütün bunlara rağmen sorularım var.

Böyle bir artış sosyal belediyecilik anlayışıyla örtüşüyor mu?

En iyi yol gerçekten bildiğimiz yol mudur?

Yirmi birinci yüzyılda yaşıyoruz ve ne yazık ki sorun tespitlerimizde, çözüm yöntemlerimizde bütün değişkenleri dikkate almaktan uzak. Bu yüzden sorunları eksik tespit ediyoruz, ürettiğimiz çözümler ise çoğunlukla yeni sorunları oluşturmaya gebe.

Otopark ücretlerindeki artış oranı şu ilave soruyu sormamı da gerektiriyor. Bu uygulamada amaç gerekçe olarak sunulan sorunu çözmek miydi, yoksa başka bir amacı da bünyesinde barındırıyor muydu?

Eğer çözüm seçenekleri oluşturulabilseydi AŞTİ’yi otopark olarak kullananlar için herkesi memnun edecek bir çözüm bulunabilirdi diye düşünüyorum. Nasıl mı?

AŞTİ otopark ücretleri kalış süresi uzadıkça azalış gösterecek şekilde belirlenmiş. Bu uygulamada tarife temel sorunun çözümüne yönelik değiştirilebilirdi. Yani otoparkta belirlenen optimum kalış süresinden uzun kalan araçlara, artan oranlarda ücretlendirmeler yapılabilirdi. Böylece otoparkı kimse gereksiz yere işgal edemez, sadece ihtiyaç sahiplerinin kullanması sağlanmış olurdu.

Sanırım düşünce sistematiğimizde var olan en iyi yol bildiğimiz yoldur mantığıyla ilk akla gelen uygulanmış, o da ezberlerin tekrarı olmuş… Oysa yüzyılımız bütün değişkenlerin dikkate alınmasını gerektiriyor. Oluşan bu ayarsız hesap için yetkilileri yeniden düşünmeye davet etmek istiyorum.

Sağlık ve mutlulukla kalın…

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
Toplam 2 yorum var, 2 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen 1 yorum var.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
Nihat BABAÖZÜ 22 Ocak 2020 Çarşamba  00:15

Bazı kararlar alınırken enine boyuna düşünülmeli. Mümkün olduğunca az mağduriyet yaratmalı.

Yorumu oyla      0      0  
Suay KARATAŞ 21 Ocak 2020 Salı  12:51

Size katılıyorum; her alanda aynı şekilde çok iyi düşünülüp analiz edildikten sonra toplumun genel olarak yararına olacak şekilde çözümler üretilmeli. ??????

Yorumu oyla      0      0  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
SORUMLU OLAN İNSANIN YAPMASI ZORUNLU TERCİHLERİ
Esra SARI
Esra SARI
KUSURLARINIZ SİZİ SİZ YAPIYOR
Büşra Çinkaya
Büşra Çinkaya
TÜKETİM KÜLTÜRÜ İNSANLARI
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
İMALAT SANAYİİNDE SON GÖRÜNÜM
R.Bülend KIRMACI
R.Bülend KIRMACI
DEMİR AĞLAR
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
REST: İDLİB KARŞILIĞINDA LİBYA VE DOĞU AKDENİZ
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
KORONAVİRÜS KÜRESEL BÜYÜMEYİ OLUMSUZ ETKİLEDİ
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
PİYASALARIN SEYRİ
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
DENİZ YÜREKLİ ÇOCUK
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
KODLAMA MESELESİ
Hatice Karataş
Hatice Karataş
HAYATTAN MEMNUN MUYUZ?
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
MUTLULUK TABLOSU
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
REHBER KÖPEKLER
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
TÜRKİYE NATO’DUR, NATO TÜRKİYE'DİR
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
BİZE NE OLDU?
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
BEYİNLERİMİZ SİSLENİYOR
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
“YABANCILAŞMA” VE YALNIZLAŞMA”NIN ONTOLOJİK TEMELLERİ
Ceyhun Özgür
Ceyhun Özgür
ÇALIŞAN EMEKLİNİN MAAŞINDA KESİNTİ OLUR MU?
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
VEJETARYEN BESLENMESİ
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NE KUTLADIĞIMIZI BİLİYOR MUYUZ?
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva