ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Kapadokya kanunla korunacak
Kapadokya kanunla korunacak
Denizli'de motosiklet ambulanslar göreve başladı
Denizli'de motosiklet ambulanslar göreve başladı
Kilis müzesi tarihi binaya taşınıyor
Kilis müzesi tarihi binaya taşınıyor
600 megavat batarya kapasitesine ihtiyaç duyabilir
600 megavat batarya kapasitesine ihtiyaç duyabilir
KPSS kampı Yenimahalle’de başlıyor
KPSS kampı Yenimahalle’de başlıyor

Şira Yıldız ASAN

ARABA KULLANMA PSİKOLOJİMİZ
19 Nisan 2019 Cuma

Son zamanlarda araba kullanmayı sevdiğim halde trafiğe çıkmak istemediğimi fark ettim. Neden mi? Dün arabamla gitmem gereken bir işim vardı ve gene saygısız sürücülerle baş etmek durumda kaldım. Trafik ışığı kırmızı ve iki şerit var sadece, bir tanesi düz gidecekler için diğeri sola dönecekler için. Düz gidecek şeritte sıra olduğu için kendini uyanık zanneden şahıslar sola dönüş şeridine girip orayı da kapatmakla kalmayıp daha sonrasında ışık yeşil olduğunda düz gitmek için sizi sıkıştırıyorlar. Bu daha başlangıçtı tabi.

Sonrasında sinyal vermeden son anda sağa dönenler, arkanıza yapışık bir şekilde sizi taciz edenler, kısacası sürekli trafikte kendinizi kollama mecburiyeti ve sinir harbi. Bu denli terbiyesiz ve saygısız davranış şeklini kendine yakıştıranlar, bana göre psikolojisi bozuk insanlar. Sonuç itibari ile trafikte duyarlı olmayan sürücülerin saygısız hareketleri trafiği çekilmez hale getiriyor. Bazı davranışlar herkes tarafından yanlış olduğu bilinse de kültürel bir alışkanlıkla yapılmaya devam ediliyor. Bir ülkeyi ya da kenti yaşanır ya da yaşanmaz kılan aslında bu toplu davranış alışkanlıklarıdır. Bizim de kabul edelim ki, toplumsal olarak yerlere çöp atmak, sabırsız olmak, toplum geneli için değil bireysel çıkar için hareket etmek gibi bir sosyolojik yapımız var. İşte bu yapı, trafiğe de yansıyor.

Örnekler saymakla bitmez tabi ki. Örneğin hiç düşünmeden gereksiz yere kornaya basıyoruz, o sokakta bir hasta, çocuk, bebek, yaşlı insanların olabileceğini unutarak. Trafikte bağırmak, el-kol hareketi yapmak sanki farz bizim ülkede. Örneğin ambulans, itfaiye, polis arabası gibi araçların önceliği vardır trafikte ve mutlaka yol vermemiz ve onlar için yolu açmamız gerekir.

Peki, bizim kurnaz sürücüler ne yapar? Bu öncelikli araçların arkasına takılmak uğruna çevresindeki sürücüleri tehlikeye atmaktan hiç çekinmezler. Yolu açmak yerine nasıl yapsam da ambulansın arkasına takılsam diye düşünürler. Uyanık sürücülerin en çok sevdiği ve en sık yaptığı trafik ihlali ise emniyet şeridini kullanmaktır. Kendilerini uyanık zanneden bu tip sürücüler ise aslında uyanıklık değil, son derece saygısız kişilerdir. Kabul edelim ki evini, kendi arabasının içini temiz tutmayı çok önemseyen ancak çöpünü sokağa atmaktan hiç çekinmeyen bir toplumsal yapımız var.

Henüz çocuklukta kazanılması gereken “yerlere çöp atmama” alışkanlığı yıllardır toplumsal yapımızda istenen seviyeye ulaşamadı. Bu nedenledir ki çok şık giyimli bir sürücü kullandığı çok güzel bir otomobilinin camından yola çöp atmaktan çekinmez. Birde acemi sürücülere karşı anlayış göstermemiz gerekirken tam tersi onlara karşı daha fazla sabırsız ve saygısızca davranırız. Acemi bir sürücünün, uzman bir sürücünün 2 dakikada park ettiği yere 10 dakika boyunca park etmeye çalışmasına tahammül gösteremeyip; korna çalarak, ona bağırarak strese sokmaktan hiç çekinmeyiz sanki biz hiç acemi şoför olmamışız gibi. Bu arada işin trajikomik yanı, bazı insanların kendisi hiç saygılı değilken başkalarından saygı beklemesidir ve kendisine karşı yapılan saygısızlığa öfkelenmesidir. Sonuç olarak başka insanlara karşı saygılı davranabilmek bir kültür meselesidir. Bu kültürün okul bitirmekle veya diploma sahibi olmakla da bir alakası yoktur. Bir insanın başka insanlara gösterdiği saygı kendisinin hak ettiği saygı ile orantılıdır.

İnsanların kişiliğini tanımanın en kolay yollarından biri de onları doğal olarak gözlemlemektir. Çünkü insanlar doğal oldukları zaman kişiliklerini davranışlarına yansıtırlar. Bir insanla sözel olarak iletişim kurmadan kişiliğini tanıyabileceğimiz ortamlardan biride araba kullanırken gözlemlemektir aslında. Bir insan direksiyon başında arabaya nasıl yön veriyorsa kişiliğiyle de hayata o şekilde yön veriyor aslında. İnsanın arabaya ve hayata yön veren kişiliğini tanımak içinde direksiyonu tutuşu ve kurallara uyuşundan tanıyabiliriz. Yapılan bir araştırmaya dayalı olan “İnsanların araba kullanma psikolojisi ve kişilik özellikleri” ne beraber bir bakalım..

Elleri ile direksiyonu ikiye on kala şekilde tutuyorsa sorumluk sahibi, güven verici bir kişiliğe sahiptir. Direksiyonu avuçlarının içi ile değil de parmaklarının ucu ile tutuyorsa umursamaz ve düşüncesiz bir kişiliğe sahiptir. Sağ eliyle direksiyonu tutup sol elini arabanın camından çıkararak araba kullanma ise hava atmaktan öte, aşağılık kompleksini ve kendisine olan güvensizliğini göstermekle beraber teybi sonuna kadar açarak bunu kapatmak istemektedir.

Kollarını gererek direksiyon tutup sırtını koltuğa iyice yaslayanlar ise vurdumduymaz, tasasız ve gamsız insanlardır. Bunlar dünyaya boş ver havasında oldukları için araba kullanırken olduğu gibi hayatta da çok hata yaparlar. Her iki elini direksiyonun alt tarafından tutarak araba kullananlar ise iddiası olmayan, uyumlu ve geçim ehli olan insanlardır. Ama aynı pozisyonda direksiyona çok sıkı sarılanlar ise kendilerine aşırı güvenen ve başkalarını hiçe sayan insanlardır.

Direksiyonu elleriyle üsten tutanlar yaratıcı ve saygılı bir kişiliğe sahip olmakla beraber saldırgan eğilimlidirler. Ellerini direksiyonun altında birleştirenler kibar, nazik ve idealisttir. Bunlar hayatın tadını çıkarmaya çalışan, hiç kimseyle problemi olmayan kendisiyle barışık insanlardır. Vücudunu öne doğru eğik, direksiyona sarılırcasına tutmak ya acemi sürücüdür ya da hayatta olduğu gibi hata yapma korkusu içinde olanların kişiliğidir.

Sürekli sol şeridi kullanmaya çalışanlar ise ne istediğini bilmeyen, kararsız, düşüncesiz ve çevreye ilgisiz insanların kişiliğidir. Direksiyon başında küfreden ve el kol hareketleri yapanlar aşağılık kompleksine kapılmış kendine güvenmeyen saldırgan kişilerdir. Bunlar aşağılık komplekslerini ve güvensizliklerini gösteren vücut dillerini kapatmak için direksiyon başında sürekli el kol hareketleri yaparlar.

Öndeki araba ile mesafenin kısa tutulması uyumsuz ve kendi başlarına buyruk kişilerdir. Sollamada mesafenin yakın tutulması ise saldırganlığın işaretidir. Frenlerin gıcırdatılması ise gizli bir saldırganlığın işaretidir. Frene çok erken basılması ya acemi sürücüdür ya da temkinli yaşamayı seven insanlardır. Frene çok geç basılması ise hayatta olduğu gibi başkalarının haklarına saygı göstermeyen düşüncesiz insanların kişiliğidir.

Sonuç olarak insanın vücut dili hiçbir zaman yalan söylemez. Onun için insan direksiyon başında kendini denetleme yeteneğinden yoksun olduğundan vücut dili gerçek kişiliğini ortaya koyar. Sözlerimiz kadar vücut dilimizde çok şey söylediği için karşı tarafa vücut dilimizle barışık” olmamız gerekir.. haftaya kadar sevgiyle..

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen 4 yorum var.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
ABD’NİN TÜRKİYE UYARILARI
Esra SARI
Esra SARI
SOKAKLAR ÇÖP KUTUSU MU?
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
SURİYELİLER AĞAÇ DİKSİN
Halil YATAR
Halil YATAR
SAĞLIKSIZ ÇAĞDA SAĞLIKLI KALMA ÇABALARI
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
SAĞLIĞIMIZ ÇOK GÜZEL OLSUN
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
''KİBİR'' VE ''KİBRİYA''
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
GEZİ İZLENİMLERİ III SLOVENYA'DAN SONRA 2. DİNİSİZ ÜLKE OLAN ÇEK CUMHURİYETİ(ÇEKYA), ESKİ ÇEKOSLOVAKYA-2
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
DÜNYANIN EN ETKİLEYİCİ YERLERİ BELLİ OLDU!
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
GENÇLİK HAFTASININ ARDINDAN
R Bülend KIRMACI
R Bülend KIRMACI
GÖRÜNENLER VE GERÇEKLER
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
ABD'NİN İRAN'DAN SONRAKİ HEDEFİ TÜRKİYE
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
TÜRK SÜRÜCÜLERİN ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLERE OLAN İLGİSİ ARTIYOR
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
SAHİP OLANLAR VE OLAMAYANLAR
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
İSTANBUL SEÇİMLERİ YENİLENİYOR, PEKİ ŞİMDİ NE OLACAK?
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
NE OLACAK BU TURİSTLERİN HALİ!
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva