ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
100 Bin Sosyal Konut Projesi'nde başvuru tarihleri açıklandı
100 Bin Sosyal Konut Projesi'nde başvuru tarihleri açıklandı
Merkez Bankası politika faizi kararını açıkladı
Merkez Bankası politika faizi kararını açıkladı
Kar ve sağanak geliyor
Kar ve sağanak geliyor
'81 ilde 1,5 milyon konutun dönüşümünü başlattık'
"81 ilde 1,5 milyon konutun dönüşümünü başlattık"
İsrail'de erken seçim tarihi 2 Mart olarak belirlendi
İsrail'de erken seçim tarihi 2 Mart olarak belirlendi

Av. Zeynep YETİŞGİN

ALDATICI REKLAMLARA KARŞI TÜKETİCİLER NE YAPABİLİR?
1 Kasım 2019 Cuma

İçinde bulunulan çağ nedeniyle bir malı veya hizmeti daha çekici hale getirmek ve o mal veya hizmete yöneltilmek amacıyla tüketiciler çeşitli reklamlara ciddi anlamda maruz bırakılmaktadır. Her ne kadar karşı konulmaya çalışılsa da reklamların tüketiciler üzerindeki etkisi oldukça fazla olup, tüketiciler üzerindeki bu etki teknolojinin de gelişmesiyle günden güne artmaktadır. Ancak maalesef ki bir mal veya hizmete yönelik her reklam o mal veya hizmetin sunulan niteliklerini taşımıyor olabilir. Bu durumda tüketiciler maddi-manevi zarar görmüş veya zarar görme tehlikesi ile karşı karşıya kalmış olabilmektedir. Bu sebeple tüketicilerin hangi hukuki yollara başvuracağı hususu önem taşımaktadır. 

İlk olarak tüketicilerin korunmasını ön planda tutan, ‘Tüketicilerin Korunması Hakkındaki Kanun’ satıcı tarafından reklam ve ilan edilen vasıfların o mal veya hizmette olmamasını ayıp (bozukluk) olarak nitelendirmiştir. Bu durumda tüketici, aldatıcı reklamlara karşı tazminat davası açabilmektedir. 

Tüketiciler aynı zamanda söz konusu reklamı ‘Reklam Kurulu’na şikayet edebilirler. Reklam Kurulu’na başvuru yazılı veya elektronik ortamda yapılabilmektedir. Reklam Kurulu şikayeti inceledikten sonra reklamın geçici olarak durdurulması, kesin olarak durdurulması, para cezası veya reklamın düzeltilmesi kararlarını vermektedir. 

Tüketici ayrıca yapmış oldukları sözleşmeyi fesih imkanına da sahiptir. Tüketicinin bu hakkını kullanması için reklamdaki hileyi öğrendiği tarihten itibaren bir yıl süresi vardır. 

Bunun yanı sıra Türk Ticaret Kanunu dürüstlük kuralına aykırı reklamlar ve satış yöntemleri ile ilgili olarak haksız rekabet davalarının açılabilmesini mümkün kılmıştır. Haksız rekabette bulunarak kendi mal veya hizmetlerini rakiplerininkine tercih edilmesi için kişisel durumu, ürünleri, ticari faaliyeti ve işleri hakkında yanlış veya yanıltıcı bilgi veren kişiler için hukuki olarak önemli düzenlemeler yapılmıştır. Böyle bir durumda kanun, dürüstlük kuralına aykırı ve haksız olarak rakipleri ile rekabet eden kişiye veya şirkete karşı tüketiciyi korumaktadır. Bu kapsamda aldatıcı reklam sebebiyle zarar gören veya zarar görme tehlikesi olan tüketici, fiilin haksız olup olmadığının tespitini, haksız rekabetin önlenmesini, haksız rekabet sonucunun ortadan kaldırılmasını isteyebilir; kusur var ise maddi ve manevi zararlarının giderilmesi için tazminat talep haklarını kullanabilirler. Ancak tüketicinin bu taleplerde bulunması için yine zamanaşımı sürelerine dikkat etmesi gerekmektedir. 

Tüketicinin hukuki anlamda hak ve taleplerinin yanı sıra aldatıcı reklam dolayısıyla cezai anlamda da hakları mevcuttur. Kendi ürünlerinin tercih edilmesi için kasıtlı olarak yanlış veya yanıltıcı bilgi veren reklam sahipleri hakkında tüketiciler şikayette bulunabilmekte ve ceza davası açılabilmektedir. Ancak belirtilmelidir ki bu cezai yaptırım şikayete bağlı suç niteliğinde olduğu için tüketicilerin mutlaka şikayette bulunması gerekmektedir. 

Özetle reklamlarda bir malın belirli özelliklere sahip olduğu veya sahip olmadığı belirtilerek tüketici aldatılmış, yanıltılmış ise tüketiciler zararları ölçüsünde tazminat talep edebileceği gibi, Reklam Kurulu’na şikayet talebinde bulunarak reklamların durdurulmasını, düzeltilmesini de talep edebilir. Ayrıca haksız rekabetten doğan talep ve dava hakları ile ceza davası için şikayette bulunma haklarına da sahiptirler. Dolayısıyla ticari amaçlarla sağlığımızı, yaşamımızı dahi tehdit eden aldatıcı reklamlara karşı tüketicilerin başvurabileceği hukuki yollar kanunlarımızda oldukça geniş kapsamda düzenlenmiş olup, tüketicilerin bu bilinçle hukuki haklarını kullanması bu durumların önüne geçilmesi için önem taşımaktadır.

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
‘BALIK’
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NASILSINIZ?
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
EKONOMİDE AHVAL VE ŞERAİT!...
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
KÜRESEL YAVAŞLAMA
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
AVRUPA VE ABD NATO’DAN VAZGEÇEBİLİR Mİ?
R Bülend KIRMACI
R Bülend KIRMACI
ULUSAL TEKNOLOJİ GÜÇLÜ SANAYİ
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
HAYVANSAL ÜRETİM
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
KENDİNE YABANCILAŞAN İNSAN
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
GÜZEL ATLAR ÜLKESİNİ GÖRMEYEN VAR MI?
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
İNSAN HAKLARI
Esra SARI
Esra SARI
BİZ, ACABA 'YÜZEN ÖRDEK SENDROMU'NA MI YAKALANDIK?
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
AB(D)’NİN ''LİBYA'' ISRARI
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
ASGARİ ÜCRETTE BEKLENTİ AÇ KALMAMAK
Hatice Karataş
Hatice Karataş
ENGELLER ENGEL DEĞİL
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
TÜRK KADINI
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
DÜNYA 'ŞİRKİSTAN'A DÖNDÜ...
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
KADIN CİNAYETLERİ VE KADINA SAYGI
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
DÜŞÜNCE ÜRETMEYE FIRSAT VERİLMELİ
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva