ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Türkiye'deki koronavirüs salgınında son durum
Türkiye'deki koronavirüs salgınında son durum
Fransa ile Kıbrıs Rum kesimi arasında savunma iş birliği
Fransa ile Kıbrıs Rum kesimi arasında savunma iş birliği
'İrini operasyonu taraflı bir operasyon'
'İrini operasyonu taraflı bir operasyon'
Macron: Lübnan'a koşulsuz yardım öncelikli olmalı
Macron: Lübnan'a koşulsuz yardım öncelikli olmalı
ABD'de işsizlik maaşı başvuruları düştü
ABD'de işsizlik maaşı başvuruları düştü
HABERLER>ÖZEL HABER
29 Temmuz 2020 Çarşamba - 07:39

Ücretsiz yolcu taşımada keyfi kullanımların önüne geçilmeli

‘Şehiriçi Toplu Taşıma Kanunu Çalıştayı’nda konuşan Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği (TÖHOB) Başkanı Ercan Soydaş, bazı istisnalar dışında ücretsiz yolcu taşıma uygulamasına belirli kısıtlamaların getirilmesi gerektiğini belirterek “Ücretsiz yolcu taşımada keyfi kullanımların önüne geçilmeli.” dedi.

Ücretsiz yolcu taşımada keyfi kullanımların önüne geçilmeli

HATİCE KARATAŞ

Tüm Halk Otobüsleri Birliği’nin ev sahipliğinde ve Kentkart sponsorluğunda Akman TZOB Otel’de gerçekleştirilen “Şehiriçi Toplu Taşıma Çalıştayı”nda, toplu taşımada yaşanan sorunlar ele alındı. Moderatörlüğünü Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Taylan Engin’in yaptığı çalıştaya, Türkiye Belediyeler Birliği Genel Sekreteri Birol Ekici, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Daire Başkanı Kerim Cicioğlu, Düzce Belediye Başkan Yardımcısı Cengiz Tuncer, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Ulaşım A.Ş Genel Müdürü Salih Kumbar, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Ulaşım A.Ş Genel Müdürü Mehmet Canbulut, TÖHOB Başkanı Ercan Soydaş, İstanbul Özel Halk Otobüs Sahipleri ve İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Gürsel Ovacık, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mevzuat Daire Başkanı Yasin Yıldırım ve TBB Genel Sekreteri Sekreter Yardımcısı Abdülmelik Özgen katıldı.

Çalıştayın açılış konuşmasını yapan TÖHOB Başkanı Ercan Soydaş, Türkiye’de toplu taşıma kanununa ihtiyaç duyulduğuna vurgu yaparak “Toplu taşıma tüm dünya ülkelerinde olduğu gibi belediyelerin imtiyaz hakkıdır. Fakat Türkiye’de gerek belediyeler gerek bizler işleyişte ciddi problemler yaşıyoruz. Belediyeleri ve bizleri bağlayan, yürürlükte olan birçok kanun var. Bu kanunları uygulamada sıkıntılar yaşıyoruz. Dolayısıyla toplu taşımayı kamuoyuyla birlikte belediyelere ışık tutacak, özel sektörü rahatlatacak bir hale getirmek istiyoruz.”  ifadelerini kullandı. 

“Türkiye’de ciddi bir özel halk otobüsü işletmecisi var.” diyen Soydaş, kamu desteği ve işbirliğiyle yasal bir çerçevenin çizilmesi gerektiğine dikkat çekerek “Belediyeler bile bazı konularda karar alırken zorlanıyorlar. Bu nedenle işleyişte esas alınacak bir toplu taşıma kanunu olursa hepimizin rahatlayacağını düşünüyorum.” dedi.

Toplu taşıma uygulamalarına standart getirip, hizmet kalitesini yükseltmek istiyoruz

Açılış konuşmasının ardından sunum yapan Soydaş, toplu taşıma ile ilgili şu bilgilere yer verdi:

“Türkiye’de 22 bin özel halk otobüsü, 28 bin 650 kayıtlı esnafımız, 60 bin çalışanımız, TÖHOB bünyesinde 88 bin kuruluşumuz var. Özel halk otobüsleri, akaryakıt, yedek parça, sigorta işleri, bakım hizmetleri gibi aldığımız sektörlerle birlikte devasa bir sektör oldu. Toplu taşıma kanununa ihtiyaç var çünkü her ilde yönetmelikler, yönergeler ve sözleşmelerle birlikte çok farklı uygulamalar var. Örneğin; araç yenileme yaşı bir ilde 8 yaş ise başka bir ilde 10 yaş. Toplu taşıma maliyetli bir sektördür. Araç almakta ve işletmekte esnaflarımız zorlanıyor hatta kamu kaynağıyla belediyeler de zorlanıyorlar. Dolayısıyla bu uygulamalara bir standart getirip, hizmet kalitesini yükseltmek istiyoruz. Toplu taşımada 5216 ya da 5393 sayılı kanunda  ‘işletir işlettirir’ diyor. Bu kriterler net olmadığı için birçok aksaklık yaşanıyor. Belediye başkanları ve üst düzey bürokratlar değiştiğinde işleyişte değişebiliyor. Dolayısıyla bu konuda bir standart oluşturmayı hedefliyoruz.”

Davalarda alınan kararlarda standart yok

“Türkiye genelinde 5 farklı statüde özel sektör toplu taşıma hizmeti yapılıyor. Minibüsten dönenler, ruhsat usulü çalışanlar, ihaleyle alanlar, hat süresiz hat satın alanlar gibi farklı örnekleri var. Bu da uygulamada ciddi aksaklıklara yol açıyor.” diyen Soydaş, bu aksaklıkların Sayıştay raporlarında da yer aldığını belirterek şöyle devam etti:

“Bu aksaklıkların bir düzene kavuşturulması yönünde Sayıştayın görüşü var. İdare ile özel sektör arasındaki uzlaşmazlıklarda açılan davalarda maalesef bir yeknesaklık yok. Örneğin; Balıkesir’de açılan bir dava ile Ankara’da açılan bir dava arasında verilen kararlarda farklılıklar gözlemleniyor. Danıştayın bu konuda içtihat kararları var. Danıştayın kararlarında da Ankara’da alınan kararlar farklı başka illerin ilin aldığı kararlar farklı. Dolayısıyla biz bunu belediyelere anlatırken zorluk çekiyoruz. Bir kanuna dayandırdığımız zaman hukukçularımızla, belediye bürokratlarımızla, belediye başkanlarımızla ve özel sektör kısmının da ciddi anlamda rahatlayacağını düşünüyoruz.”

Soydaş, sunumunda belediyeler tarafından özel halk otobüslerinden, minibüs, taksi, servis gibi ticari araçlarda olmayan yolcu başına pay, ruhsat paraları, ağır cezai yaptırımlar, devir ücretleri gibi çok farklı kalemlerde ücret alındığına da vurgu yaptı.

Belediyeler sistemi kaliteli hale getirecek tedbirler almalı

Bir şehirdeki toplu taşıma hizmetlerinin tamamının belediyelerin imtiyazında olduğunun altını çizen Soydaş “Belediyeler, ücretsiz taşımayla, gelecek belirsizliğiyle yorulmuş bir sektör üzerinden kar etmekten daha çok sistemi kaliteli hale getirebilecek tedbirler almalılar. Bu sektörün işini kolaylaştırmalılar.” dedi.

Ücretsiz taşımada keyfi kullanımların önüne geçilmeli

Soydaş, 65 yaş üzeri ücretsiz taşımanın Avrupa’da sadece Macaristan’da ve Türkiye’de olduğunu belirterek şunları kaydetti:

“Almanya’da yaşlılar için bir model geliştirilmiş. Günlük 1 Euro’dan 365 Euro’ya yaşlılarımız bir abonman bileti alıyorlar, dilediği gibi seyahat ediyorlar. Türkiye’de de bizim söylemek istediğimiz bu. Bir bedel belirlensin. Toplu taşıma zorunlu bir ihtiyaç. Ücretsiz taşımada keyfi kullanımların önüne geçilmeli. Şehit ailelerimiz, gazi yakınlarımız ve güvenlik güçlerimiz bu istisnalar hariç diğerlerine bir kısıtlama getirilmeli. Bazı istisnai devlet memurlarımız da toplu taşımayı ücretsiz kullanıyor. Onlara da o hak, biniş kotasıyla verilmeli. Memurlarımızın bağlı olduğu kurumlar, taşınan payını birebir tam biniş ücreti karşılığında olmasa da belediyelere aktarmalı.”

Esnafa, taşıdığı ücretsiz yolcu başına makul bir ücret ödensin

Soydaş, yüksek işletme maliyetleri nedeniyle hizmet kalitesini artıramadıklarını belirterek sektörün işletme maliyetlerinin çok yüksek olduğunu ve esnafın bu maliyetleri karşılamakta zorlandığını ifade etti. “Ücretsiz taşıma sosyal devletin bir gereğidir.” diyen Soydaş, şöyle devam etti:

“Kimse ‘ücretsiz taşımasın’ demiyoruz ama özel sektör olarak biz devletimizin, taşıdığımız yolcu başına belirlenecek makul bir ücreti esnaflarımıza ödemesini istiyoruz. Bu çok makul bir taleptir çünkü Türkiye’de hiçbir hizmet ücretsiz yapılmıyor. Biz de biniş başına bir rakamın belirlenmesini ve bu ücretin işleticilerimize ödenmesini istiyoruz.” diye konuştu.

Koronavirüs salgını öncesi ve sonrası Türkiye geneli özel halk otobüsü yolcu taşıma istatistiklerini aktaran Soydaş, “Pandemi öncesinde Ocak, Şubat ve Mart aylarında Türkiye genelinde taşınan yolcu sayısı 203 milyon 59 bin 108. Ücretsiz taşınan yolcu sayısı 48 milyon 52 bin 530. Pandemi sonrasında Nisan, Mayıs ve Haziran döneminde taşıdığımız yolcu sayısı 45 milyon 842 bin. Ücretiz taşıdığımız yolcu sayısı da 6 milyon 500 bin kişi civarında. Yolcu düşüşümüz pandemi sonrası yüzde 77.42, ücretsiz taşınan yolcu oranı yüzde 21.20 ve engelsiz erişimine uyumlu araç sayısı oranı yüzde 67.”

“Toplu taşıma artık yolcu gelirine dayalı sistemle sürdürülemez hale gelmiştir.” diyen Soydaş, son dönemlerde özel sektörde iflasların ve araç devirlerinin hiç olmadığı kadar yoğun yaşandığını söyledi.

Soydaş, Türkiye genelinde hizmet kalitesinin artırılabilmesi, araç modernizasyonu ve daha verimli toplu taşıma için özel sektörün desteklenmesi gerektiğini belirterek belediyelere ek kaynak sağlanması ve kanun eksikliklerinin mutlaka giderilmesi gerektiğinin altını çizdi.

 
Yenimahalle’de gıda denetimi
 
Başkan Yavaş’ın kampanyasına destek çığ gibi büyüyor
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Pandemi sürecinde üretime odaklandım
Takı tasarımı ve imalatı yapan Osman Furkan Mergen, pandemi sürecinde ...
Pandemi, kozmetiği de vurdu
Koronavirüs salgın sürecinden en çok olumsuz yönde etkilenen sektörün ...
Yeni eğitim dönemi için hijyen kılavuzu hazırlandı
Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, “Amacımız, okullarda hijyen ve enfeksiyon ...
 
Mozaik mukaddes ve kadim bir sanat
Geleneksel Türk sanat dallarından birisinin mozaik sanatı olduğunu söyleyen ...
Eski nesil kahvelerin genç ustası
Yandırma, tahmis ve cilveli kahve gibi Anadolu’nun kayıp kahvelerini bulup ...
Kurban kesimi usulüne uygun olmalı
Kurban kesiminin İslami usullere uygun yapılması gerektiğini söyleyen ...
 
Bankacıydı terzi oldu
Bankadan emekli olduktan sonra baba mesleği olan terziliğe başlayan Nermin ...
Meyvelerin sayısız faydaları var ama porsiyon kontrolü şart
Meyvelerin vitamin, mineral ve lif bakımından oldukça zengin olduğunu ...
Güneş gözlüğü alırken cam özelliklerine dikkat edilmeli
Gözü, güneşin zararlı ışınlarından korumak için gözlük seçiminin önemli ...
 
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Büşra ÇİNKAYA
Büşra ÇİNKAYA
YENİ MEDYA
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
İNSAN DİN İLİŞKİSİ III
Hüseyin ALPASLAN
Hüseyin ALPASLAN
1915 ÇANAKKALE KARA SAVAŞLARI’NIN İKİNCİ SAFHASI
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
TURİZMDE SON DURUM
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
ÜÇ SORU ÜÇ CEVAP
Hatice KARATAŞ
Hatice KARATAŞ
İSTANBUL SÖZLEŞMESİ
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
HİBRİT SAVAŞ VE TÜRKİYE
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
YAŞAMAK BAYRAMDIR
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
GENÇLER UMUDU NEDEN YURT DIŞINDA ARIYOR?
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
PANDEMİDE İKİNCİ DALGA ENDİŞESİ
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
65 YAŞ ÜSTÜNÜN PSİKOLOJİSİ
Esra SARI
Esra SARI
YAŞIYORSAK HALA UMUT VAR
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
ÖĞRENCİ EĞİTİM VE SORUNLAR
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
SOSYAL MEDYAYA NELER OLACAK?
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
HANGİ SEKTÖR NE KADAR KAZANDI?
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
VARLIK VE VAROLUŞ KARŞISINDA DOĞRU DÜŞÜNEMEME SORUNLARI
R.Bülend KIRMACI
R.Bülend KIRMACI
“BÜYÜK EKONOMİ”
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
MISIR SİLAHLI KUVVETLERİ: ESNAFAT-I ASKERİYE
Ceyhun Özgür
Ceyhun Özgür
ÇALIŞAN EMEKLİNİN MAAŞINDA KESİNTİ OLUR MU?
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
VEJETARYEN BESLENMESİ
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NE KUTLADIĞIMIZI BİLİYOR MUYUZ?
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva