ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Kapadokya kanunla korunacak
Kapadokya kanunla korunacak
Denizli'de motosiklet ambulanslar göreve başladı
Denizli'de motosiklet ambulanslar göreve başladı
Kilis müzesi tarihi binaya taşınıyor
Kilis müzesi tarihi binaya taşınıyor
600 megavat batarya kapasitesine ihtiyaç duyabilir
600 megavat batarya kapasitesine ihtiyaç duyabilir
KPSS kampı Yenimahalle’de başlıyor
KPSS kampı Yenimahalle’de başlıyor
HABERLER>ÖZEL HABER
24 Nisan 2019 Çarşamba - 07:32

Kemençe hayatımızın bir parçası

Kemençe ustası Erdal Yılmaz, birinci sınıf kalitede olan kemençenin ardıç ve dut ağaçlarından yapıldığını belirterek, her türlü meyve ağacından kemençe yapılabildiğini dile getirdi. Yılmaz, “Toplumumuzu derinden etkileyen olumsuz durumlar bile kemençe ile ifade edilebiliyor” dedi.

Kemençe hayatımızın bir parçası

İRFAN BAŞÇUHADAR

Kemençe, Ortaçağ Avrupa’sında yaygın olarak kullanılırdı. Ortaçağ’ın sonlarında Anadolu’da da kullanılmaya başlandı. Türkiye’de Doğu Karadeniz Bölgesi’nde çalınan başlıca çalgıdır. Karadeniz müziğinin vazgeçilmez müzik aletlerinden olan kemençenin yapımı hem zordur. 
Bizde Ticari Hayat Gazetesi olarak kemençe ustası Erdal Yılmaz ile bir araya geldik. Yılmaz,  gazetemize el yapımı kemençe hakkında bilgi verdi. Yılmaz, “Kemençe hayatımızın bir parçası” dedi. 

Tüm meyve ağaçlarından kemençe yapılabilir 
Birinci sınıf kalitede olan kemençenin ardıç ve dut ağaçlarından yapıldığını belirterek konuşmasına başlayan Yılmaz, el yapımı kemençelerin yapım süresinin uzun ve zor bir iş olduğunu aktardı. 
Yılmaz, “Tüm meyve ağaçlarından kemençe yapılabilir. Kiraz, kayısı, ıhlamur vs. her türlü ağaçtan kemençe yapılabiliyor. Karadeniz Bölgesine ait olan kemençe, tabiri caize şeytani bir çalgıdır.” dedi.
Kemençenin boynunun ve gövdesinin de tek bir ağaç parçasından yontularak ve oyularak yapıldığını belirten Yılmaz, el yapımı kemençelerin daha kaliteli olduğunu söylüyor.

El yapımı kemençe daha kaliteli
Kemençeye bir ilgi olduğunu söyleyen Yılmaz, el yapımı kemençelerin ücretinin pahalı olduğunu sadece kemençeyi çalmak ya da öğrenmek isteyenlerin kemençe aldığını dile getirdi. Yılmaz, şunları söyledi: 
“Gördüğünüz kemençelerimiz el yapımı. Fabrikasyon ürünler değil. İnsanlar fabrikasyon kemençeyle el yapımı kemençeyi karşılaştırıyorlar. El işçiliği artınca maliyet artıyor. Bir müzik aletinin fiyatını düşünürken her şeyin el ile yapıldığını düşünmek lazım.” 

Kemençe hayatımızın bir parçası 
Yılmaz, Karadeniz Bölgesi’nde düğünlerde eğlenmek için kullanılan kemençe ile hüzünlü eserlerin de çalınabildiğini ifade ediyor. ‘Toplumumuzu derinden etkileyen olumsuz durumlar bile kemençe ile ifade edilebiliyor’ diyen Yılmaz, “Kemençe hayatımızın bir parçası. Sadece eğlenceli zamanlarımızda değil her türlü duygu değişiminde kullanılıyor. İnsanı anlatan her tür duyguyu kemençe ile anlatabiliriz” dedi. 

Kemençe hakkında 
Kemençe; kemana benzeyen üç telli küçük bir çalgıdır. Kemençe Ortaçağ Avrupa’sında yaygın olarak kullanılırdı. Ortaçağ sonlarında Anadolu’da da kullanılmaya başlandı. Türkiye’de Doğu Karadeniz Bölgesi’nde çalınan başlıca çalgıdır. 

Kemençe; Klasik Türk Müziği sazları arasında da yer alır. Klasik Türk Müziği saz topluluklarında kemençeci oturduktan sonra sol dizinin üstüne koyarak kemençeyi çalar. Yayın telini değiştirmek istediği zaman elinin ayası ile kemençeyi hafifçe sağa ya da sola döndürür. Yayı hep düz çeker. Karadenizliler özellikle oyun havalarını çalarken çoğu kez ayakta durur ve kemençeyi hiçbir yere dayamadan elde dik tutarak çalar. Kemençenin, boynu da gövdesi de tek bir ağaç parçasından yontularak yapılır.

Kemençe başlı başına bir sanattır ve fazlaca zor bir çalgıdır. Ayakta ve oturularak çalınır. Yörenin oyununa ve türküsüne uymak için oldukça seri parmak, kol ve bilek hareketi isteyen bir çalgıdır.
Kemençenin en önemli özelliği iki sesli çalınmasıdır. Bu da yayı iki tele birden sürtmek ve bir parmağı iki telin üzerine basmak suretiyle olur.

Kemençenin özellikleri
Bu küçük enstrüman karaağaç, karadut, dikenli ardıç, maun veya pelesenk ağaç çeşitlerinden üretilir. Boyutları 42×16×6 cm olan bir takozun sadece içi oyularak tekne, boyun ve kafa kısmı olarak biçimlendirilir. Daha sonra kapak, burgu ve tel takılarak kemençe ortaya çıkar. Toplam tel sayısı 3’tür. Tellerden ikisi bağırsaktandır, üstteki tel ise gümüş sargılıdır.

Kemençenin boyundan sonra gelen baş veya diğer adıyla burguluk kısmında akort burguları yer alır. Enstrümanı çalarken bu kısım çalgıyı tutan ele destek olacak biçimde yapılır. Çalgının boyun kısmı ise aşağıdan yukarıya incelir şekilde, ele tam oturur olarak şekillendirilir. Gövde yani sesin çıktığı kutu, kemençenin ana bölümüdür. Gövdenin içi oyulmuştur ve yayın tellerinin titreştirmesi sonucu elde edilen ses, eşikten direğe oradan da ses kutusuna gelerek dışarı yansır. Akort burguları tel sayısı kadar yani üç adettir. 
Burgunun altındaki çubuk kısmının ucu tellerin kolayca bağlanabilmesi için yarıktır.

Klavye bölümü sap üzerinden başlar ve aşağıya doğru genişleyerek iner. Alt eşik, tellerin kemençenin altı kısmında bağlandığı bölümdür. Orta eşik, kemençenin orta kısmında yer alır ve telleri kapak üstünde belli bir yükseklikte tutmaya yarayan parçaya denir. Kapak kısmı veya göğüs kısmı, gövdenin oyulmuş olan üst yüzeyini tamamen kaplar ve dışa doğru bombelidir. Kemençede kapağın üzerinde iki tane diklemesine yarık şeklinde ses deliği mevcuttur.

Kemençe yay ile çalınır. Yay, kemençenin boyundan biraz kısa bir çubuğa at kıllarının bağlanması ile elde edilir. Yay, reçinelenmiş at kılı demetinin tellere sürtülmesi ile ses çıkarır. Kıllar gergin değil, hafif gevşek bağlanmıştır.
Karadeniz kemençesi, Giresun, Ordu ile Trabzon’da temel ve yöresel bir enstrümandır. Bunun yanı sıra Kuzey Gümüşhane ve Batı Rize’de, kısmen Samsun sahilinde, Adapazarı’nın ve İzmit’in bazı köylerinde de yaygın olarak çalınmaktadır. 

Kemençe türleri
“Klasik kemençe”, 40-41 cm boyunda, 14-15 cm genişliğinde küçük bir çalgıdır. Yarım armudu andıran gövdesi, elips biçimindeki burguluğu ve sapı tek bir ağaç parçasından yontularak ve oyularak yapılır. Göğsünde, yuvarlak kenarları dışarda kalmak üzere D biçiminde iki iri delik bulunur. Çalgının arka tarafında bir “sırt oluğu” vardır. 

Çalınırken kuyruk takozu sol dize, burguları göğse yaslanarak düşey konumda tutulan ya da iki diz arasına konan kemençenin telleri, tuştan 7-10 mm yüksektedir. Çünkü sesler, telli çalgıların çoğunda olduğu gibi tellerin üstüne parmak uçlarıyla basılarak değil, teller tırnakla yandan hafifçe itilerek elde edilir. 
“Karadeniz kemençesi”nin burguluğu, boynu ve gövdesi de tek bir ağaç parçasından yontularak ve oyularak yapılır. Ama biçimi bütünüyle farklıdır. Diğer bütün halk çalgıları gibi, “Karadeniz kemençesi”nin de standart ölçülerinden söz etmek güçtür. Ama günümüzde, uzmanların ve profesyonel yorumcuların kullandığı “kemençe”ler genellikle 56 cm uzunluğundadır. 

Kenarları dik ve sırtı düz olan gövde çoğunlukla erik veya ardıç ağacından yapılır. Köknardan veya ladinden yapılan göğüs oldukça incedir. Tellerin eşikle iletilen basıncına dayanabilmesi için göğüs bölümüne, boylamasına bir çıkıntı yapılarak kubbe şeklinde form verilir. Burgular, oldukça küçük olup, burguluğa ön taraftan girer. Teller tuşa çok yakındır. Çünkü “Karadeniz kemençesi”, tellerin üzerine parmak uçlarıyla basılarak çalınır.

Etiketler:
 
Vali Şahin çocukları makamında kabul etti
 
23 Nisan'da uçurtma uçurdular
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Çilek pazarda yerini aldı
Yaz aylarının gelmesiyle birlikte pazarda yerini alan çilek vatandaşı ...
Türkiye kablo üretiminde oldukça iyi
Türkiye’nin kablo üretici firmalarından olan Ülkü Kablo Genel Müdür Yardımcısı ...
Ankara sağlık turizminde güçlü bir potansiyele sahip
ARK Sağlık Turizmi Şirketi Başkanı Ali Rıza Koç: 'Sürdürülebilir bir kalkınma ...
 
Üniversite öğrencileri halı tamiri yapmayı öğreniyor
Aydın Halıcılık Genel Koordinatörü ve Dokuma Eksperi Mehmet Aydın, üniversite ...
Halde fiyatlar düşmüyor
Bir türlü düşmek bilmeyen meyve sebze fiyatlarını Ulus Halinde esnaf ve vatandaş ile değerlendirdik.
Kralların yiyeceği kuşkonmaz
Akdeniz ülkelerinde yetişen ve ‘Kralın yiyeceği’ olarak da bilinen kuşkonmaz ...
 
‘HİS 3’ adlı fotoğraf sergisi sanatseverle buluştu
Fotoğraf sanatçısı Filiz Çarkoğlu’nun “His 3” adlı fotoğraf sergisi Çankaya ...
ZencefIl mikrop öldürücü
Solunum sisteminin iyileşmesine yardımcı olan, mikropları öldüren, içerisinde ...
A Capella müziğini geniş kitlelere ulaştırıyorlar
A Capella müziğini geniş kitlelere ulaştırmak için bir araya gelen Ankaralı ...
 
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
ABD’NİN TÜRKİYE UYARILARI
Esra SARI
Esra SARI
SOKAKLAR ÇÖP KUTUSU MU?
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
SURİYELİLER AĞAÇ DİKSİN
Halil YATAR
Halil YATAR
SAĞLIKSIZ ÇAĞDA SAĞLIKLI KALMA ÇABALARI
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
SAĞLIĞIMIZ ÇOK GÜZEL OLSUN
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
''KİBİR'' VE ''KİBRİYA''
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
GEZİ İZLENİMLERİ III SLOVENYA'DAN SONRA 2. DİNİSİZ ÜLKE OLAN ÇEK CUMHURİYETİ(ÇEKYA), ESKİ ÇEKOSLOVAKYA-2
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
DÜNYANIN EN ETKİLEYİCİ YERLERİ BELLİ OLDU!
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
GENÇLİK HAFTASININ ARDINDAN
R Bülend KIRMACI
R Bülend KIRMACI
GÖRÜNENLER VE GERÇEKLER
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
ABD'NİN İRAN'DAN SONRAKİ HEDEFİ TÜRKİYE
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
TÜRK SÜRÜCÜLERİN ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLERE OLAN İLGİSİ ARTIYOR
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
SAHİP OLANLAR VE OLAMAYANLAR
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
İSTANBUL SEÇİMLERİ YENİLENİYOR, PEKİ ŞİMDİ NE OLACAK?
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
NE OLACAK BU TURİSTLERİN HALİ!
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva