ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR








Erdoğan ikinci 100 günlük hedefleri açıklıyor
Erdoğan ikinci 100 günlük hedefleri açıklıyor
İsviçreli ilaç firması patent davasını kaybetti
İsviçreli ilaç firması patent davasını kaybetti
Tren kazasıyla ilgili 3 TCDD personeli gözaltında
Tren kazasıyla ilgili 3 TCDD personeli gözaltında
Ankara için kar uyarısı
Ankara için kar uyarısı
YHT seferleri Eryaman Garı'ndan yapılıyor
YHT seferleri Eryaman Garı'ndan yapılıyor
HABERLER>ŞİRKETLER
29 Eylül 2018 Cumartesi - 07:14

‘Kara tren’den YHT’ye demiryolu serüveni

Anadolu’nun çelik rayları 162 yıl önce “kara tren”le tanışırken giderek genişleyen Türk demiryolu ağında, 2003’ten sonra yeni bir dönem başladı. Modernleşen demiryolu ağına, yolcu taşımacılığında hızlı ve konforlu hizmet sunulan YHT katıldı.

‘Kara tren’den YHT’ye demiryolu serüveni

Anadolu’nun çelik rayları 162 yıl önce “kara tren” olarak da bilinen buharlı trenle tanışırken Cumhuriyetin ilk yıllarında yatırımlarla genişleyen Türk demiryolu ağında, 2003’ten sonra yolcu taşımacılığında yüksek hızlı trenlerle (YHT) hızlı ve konforlu hizmet sunulan yeni bir döneme girildi.
Osmanlı döneminde, Avrupa’da buhar gücünün demiryollarında kullanılmaya başlanmasından 26 yıl sonra 1856’da çelik ağlarla tanışıldı. Türk demiryolu serüveni, bir İngiliz şirketine verilen imtiyazla 162 yıl önce ilk demiryolu hattı olan 130 kilometrelik İzmir-Aydın hattına kazma vurulmasıyla başladı.
Osmanlı’dan Türkiye Cumhuriyeti’ne, yabancı şirketlere ait 2 bin 282 kilometrelik normal genişlikte hat ve 70 kilometrelik dar hat ile devlet yönetiminde bin 378 kilometrelik normal genişlikte hat kalırken, bu hatlarda saatte yaklaşık 40 kilometre hıza çıkabilen buharlı trenler hizmet veriyordu. Daha sonra bunların yerini ortalama 60 kilometre hız yapabilen konvansiyonel trenler aldı.
 

Demir ağların "altın çağı’’
Cumhuriyetin ilk yıllarında demiryolu yatırımlarına verilen önem ‘’Demir ağlarla ördük ana yurdu dört baştan’’ dizeleriyle Onuncu Yıl Marşı’na da yansırken, bu dönem Türk demiryolları tarihinde ‘’altın çağ’’ olarak nitelendirildi. 2. Dünya Savaşı’na kadar büyük bir hızla sürdürülen demiryolu yapımı, savaş nedeniyle 1940’lardan sonra yavaşladı.
1923-1950 arasında yapılan 3 bin 578 kilometrelik demiryolunun 3 bin 208 kilometresi 1940’a kadar tamamlandı. Türkiye’de 1950 sonrasında ise karayolu yatırımları hız kazandı. Bu politikanın sonucu olarak da 1950-1980 arasında yılda sadece 30 kilometre yeni çelik hat yapılabildi.
 

Türkiye hızlı tren ağlarıyla donatılıyor
Demiryollarında 2003 sonrası yeni bir döneme girildi. Ankara merkez olmak üzere İstanbul-Ankara-Sivas, Ankara-Afyonkarahisar-Uşak-Manisa-İzmir, Ankara-Konya koridorlarını kapsayan çekirdek yüksek hızlı demiryolu ağının oluşturulması öncelikli hedef olarak belirlendi. Yüksek hızlı ve konvansiyonel yol yapımının yanı sıra, Cumhuriyet öncesi ve sonrasında yapılan demiryollarının 10 bin kilometreden fazlası yenilendi.
Türkiye, projelerin hayata geçirilmesiyle hızlı trenlerle bu dönemde tanıştı. İlk YHT, 2009’da Ankara-Eskişehir hattında hizmete alındı. Saatte 250 kilometrelik hızla işletilmeye başlanan hatta, seyahat süresi 1 saat 20 dakikaya düştü.
YHT’ler daha sonra saatte 300 kilometre hızla ulaşılabilen Ankara-Konya, Ankara-İstanbul (Pendik) ve İstanbul-Konya arasında hizmet vermeye başladı.
Türkiye’nin dört bir yanı hızlı tren (HT) ve Yüksek Hızlı Tren (YHT) hatlarıyla birbirine bağlanırken, şu ana kadar bin 213 kilometre YHT hattının yapımı tamamlandı. 3 bin 324 kilometrelik YHT ve HT hattının inşası devam ediyor. Bununla birlikte 5 bin 395 kilometrelik YHT ve HT hattının etüt-proje çalışmaları sürüyor. Çalışmaların tamamlanmasıyla 15 il yüksek hızlı trenle tanışacak. 
Ankara-Afyonkarahisar-Uşak-Manisa-İzmir YHT hattında inşa çalışmaları hızla devam ederken, 2019’da Polatlı Uşak hattının inşasının tamamlanması planlanıyor.
Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesiyle Pekin’den Londra’ya kesintisiz demiryolu projesinin en önemli halkalarından biri olan Ankara-Kırıkkale-Yozgat-Sivas YHT hattında altyapı çalışmaları sürerken projenin bu yılın sonunda tamamlanarak 2019’da test sürüşlerine başlanması ve aynı yılı içinde hizmete alınması hedefleniyor.
Bursa-Bilecik, Konya-Karaman-Ulukışla (Niğde) ve Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep hızlı tren hatlarında da inşa çalışmalarına devam ediliyor. 
Kayseri-Yerköy YHT, Halkalı-Kapıkule HT, Aksaray-Ulukışla (Niğde)-Yenice (Mersin) HT, Kayseri-Nevşehir-Aksaray-Konya-Antalya HT ve Sivas-Malatya HT hatları ile Asya-Avrupa arasında demiryolu trafiğini destekleyecek önemli bir proje olan Gebze-Sabiha Gökçen Havaalanı-Yavuz Sultan Selim Köprüsü Yüksek Hızlı Tren hatlarının yapım çalışmalarına başlanması planlanıyor.
 

Demiryolu yatırımı 2018 yılında 14,2 milyar liraya ulaştı
TCDD, istasyonlarının şehir içinde yer alması nedeniyle uçak yolculuğuna göre daha hızlı ulaşım sağlayabilen hızlı trenlerle tekrar demiryollarında ‘’altın çağı’’na dönmeyi hedeflerken 2003 yılında 483 milyon lira olan demiryolu yatırımı, 2018 yılında 14,2 milyar liraya ulaştı.
Ülkenin dört bir yanı demir ağlarla örülürken TCDD’nin kent içi toplu taşımacılığında raylı sistemin geliştirilmesi için yerel yönetimlerle işbirliği yapmasıyla önemli projeler de hayata geçirildi.
İstanbul’un ulaşım sorunu açısından önemli projelerden olan Marmaray ile Asya-Avrupa kıtaları denizin altından modern demiryolu sistemi ile birbirine bağlandı. 2013’te hizmete alınan Marmaray ile taşınan yolcu sayısı 300 milyona yaklaştı.
TCDD’nin 2023 hedefleri çerçevesinde 6 bin kilometre ilave demiryolu yaparak demiryolu ağının 31 bin kilometreye çıkartılması planlanıyor. Demiryolu yük taşımacılığında yüzde 20’ye, yolcu taşımacılığında ise yüzde 15’e ulaşılması hedefleniyor.  

 
Kırklareli’nin eti Avrupa ve Arap ülkelerinin sofralarında
 
Güneş enerjisine 165 milyon liralık yatırım
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Toyota, teknik eğitime desteği artırıyor
Toyota Otomotiv Sanayi, mesleki teknik eğitimin kalitesini artırmak için ...
Şişecam Ailesi 13 ülkeden gelen çocuklarla buluştu
Şişecam Topluluğu’nun faaliyet gösterdiği 13 ülkedeki çalışanlarının çocukları ...
‘İşlenen veri Türkiye’ye kazandıracak’
Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu, güvenlik açısından verileri kendi ...
 
Dünya telekomünikasyon devlerine Türk kilidi
Telekomdan savunma sanayine, iş makinelerinden ameliyathanelere kadar ...
"İniş sürecinden çıkacak cephaneliğe sahibiz"
Koç Holding Başkan Vekili Ali Koç, "Dönem dönem inişler vardır, bunlardan ...
Dijitalleşmeye adapte olmazsanız kaybedersiniz
Dünya Otomotiv Konferansı Direktörü Ersin Kara, “En büyük dediğimiz otomotiv ...
 
THY, finansal açıdan çok sağlam bir şirket
THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Aycı, “Gelirimizin büyük bir ...
Arçelik, Hindistan pazarına liderlik hedefiyle giriyor
Arçelik, global büyüme stratejisi kapsamında önemli bir yatırımı Hindistan’ın ...
Turkcell’den 232 kişilik yeni istihdam
Türkiye'nin Turkcell’i, ülke istihdamına katkı sağlamaya son hızla devam ediyor.
 
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
EN ÇOK KAZANAN 10 YOUTUBER
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
PETROL FİYATLARI DENGELERİ BOZABİLİR
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
BÜYÜME ÜÇÜNCÜ ÇEYREKTE BEKLENTİLERİN ALTINDA
R Bülend KIRMACI
R Bülend KIRMACI
SARI YELEKLİLER VE DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
MONTREUX SÖZLEŞMESİ VE TÜRKİYE’NİN ÖNEMİ
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
SAVUNMA SANAYİNDEKİ İHRACAT ARTTI
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
İNSAN HAKLARI EVRENSEL; İNSAN HAKLARI İHLALİ DE!
Esra SARI
Esra SARI
DÜNYA KÜÇÜLÜRKEN SORUNLAR MAALESEF KÜÇÜLMÜYOR
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
ENGELLİYE ASLA ENGEL YOK!
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
FIRAT'IN DOĞUSU TÜRK-ARAP SAVAŞI'NA DÖNÜŞTÜRÜLÜRKEN
Halil YATAR
Halil YATAR
ESKİYE ÖZLEM BİTMELİ...
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
BU İNSANLAR NEREYE KAÇIYOR? EKMEĞE Mİ? ÖZGÜRLÜĞE Mİ?
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
İNSANIN VAROLUŞ AMACI VE SALİH AMEL KONUSU ÜZERİNE
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
TOPLUM LAYIK OLDUĞUNU İLLAKİ BULUR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
BUĞDAYIN İYİ YETİŞMESİNE ENGEL, ZARARLI OTLAR DEĞİL, ÇİFTÇİNİN İHMALİDİR
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
HER TÜRK ASKER DOĞAR
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
NE OLACAK BU TURİSTLERİN HALİ!
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva