ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Hatanın durumunu takip etmeyen doktor suçlu sayılabilecek
Hatanın durumunu takip etmeyen doktor suçlu sayılabilecek
Askerlik süresi 6 aya indi
Askerlik süresi 6 aya indi
Araklı'da selin bilançosu: 3 ölü 7 yaralı
Araklı'da selin bilançosu: 3 ölü 7 yaralı
Kırmızı listede aranıyordu, etkisiz hale getirildi
Kırmızı listede aranıyordu, etkisiz hale getirildi
Türk polisi istihbarat sağladı, 12 ton uyuşturucu ele geçirildi
Türk polisi istihbarat sağladı, 12 ton uyuşturucu ele geçirildi
HABERLER>RÖPORTAJ
12 Şubat 2019 Salı - 07:58

Devasa boyutlardaki portreleri tuvaline yansıtıyor

Yaptığı devasa portrelerle dikkati çeken ressam Ergün Başar, fikirleriyle ve eylemleriyle insanlığa katkıda bulunan portreleri tuvaline yansıtıyor. Başar, Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek oldukça büyük ebatlarda çalışıyor.

Devasa boyutlardaki portreleri tuvaline yansıtıyor

SEDA TOLMAÇ
 

Yaşadığı dönemde gerek yaptığı çalışmalarla gerekse insanlığı aydınlatan fikirlerle ve eylemlerle tarihe iz bırakan insanlar vardır. Bu insanlar, fikirleriyle ve eylemleriyle o kadar yer eder ki hayata, kelimenin tam anlamıyla, yaşadığı dönemden çıkarak geleceğe doğru aydınlatır insanı, insanlığı…
İşte! Fikirleri, eylemleri, insanlığa sağladıkları katkıları ile günümüzde iz bırakan veya bırakmaya devam eden kişilerin portreleri, sanatçı Ergün Başar’ın çalışmalarıyla bugüne, bugünden de geleceğe aktarılıyor. 
Başar, Türkiye’de bir ilk olan 2x2.60 metre ebadında ortaya koyduğu çalışmalarla dikkati çekiyor
Biz de, Ticari Hayat Gazetesi olarak, geçtiğimiz günlerde Çankaya Belediyesi Çağdaş Sanatlar Merkezinde açtığı “Atatürk: İz Bırakan İlkler” sergisinde bir araya geldiğimiz ressam Başar ile yaptığı çalışmalar ve sanat üzerine sohbet ettik. 
Atatürk, Uğur Mumcu, Türkan Saylan, Aziz Sancar, Aziz Nesin gibi isimleri ‘devasa’ boyutlarda resmeden Başar, devasa eserler ortaya koymasının nedenini “İzleyici, devasa eserlerin karşısında durup onlara bakarken, o eserlerin yanında küçülüyor. Yani, eserler devleşiyor” sözleriyle açıklayarak, başlıyor sorularımızı yanıtlamaya…

Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?
1954 İstanbul doğumluyum. 1980 yılında Devlet Güzel Sanatlar Akademisinden mezun oldum. Dolayısıyla profesyonel anlamda 1980’den beri resim yapıyorum diyebilirim. Tabii, resme olan ilgimin ortaokul yıllarıma dayandığını söyleyebilirim. Ortaokulda resim yapmaya başladım, sonrasında kendimi profesyonel anlamda geliştirerek resme devam ettim ve halen de çalışmalarıma devam etmekteyim.
“Atatürk: İz Bırakan İlkler” portre çalışmaları kapsamında ortaya koyduğunuz eserler hakkında bilgi verebilir misiniz?
2014 yılında yaklaşık 45 tane portre yaptım. Bununla birlikte kendi portremi de yaptım. Yaptığım çalışmalara sulu boyayla başladım, sonrasında da çalışmalarıma yağlıboya ile devam ettim. Bu çalışmalarımı da “Atatürk: İz Bırakan İlkler” adıyla bir araya getirdim. Bunun haricinde yaklaşık 40 ismin daha portrelerini yapmak için çalışmalara başladım. 

Portre yaparken önceliğiniz nedir? Kimlerin portrelerini yapıyorsunuz?
İlkleri başarmış kişilerin portrelerini yapıyorum. Rastgele portreler yapmıyorum. Yaşadığı dönem içerisinde iz bırakan ve bırakmaya devam eden kişilerin portrelerini yapıyorum. Portre yaparken kişinin şair, yazar, iş insanı, heykeltıraş olduğuyla ilgilenmiyorum. İnsana ne kattığıyla ilgileniyorum. Benim portrelerimi izleyenlerin, o portrelere bakarak bir yol çizmesini istiyorum. İnsanları, akıl tutulmasından uzaklaştırmak istiyorum. 
Bununla birlikte çeşitli yerlere, yaptığım çalışmaları bağışlıyorum. Örneğin; Atatürk’ün bir resmini Fenerbahçe Kulübüne bağışladım. Uğur Mumcu’nun resmini Uğur Mumcu Vakfı’na bağışladım. Türkan Saylan’ın resmini, Çağdaş Yaşamı Destekleme Vakfı’na bağışladım. Bağışlarımız bu şekilde devam ediyor. Çünkü, unutulmasın istiyoruz. 

Yaptığınız çalışmaların ebadı oldukça büyük. Bu kadar büyük ebatlarda çalışmanızın nedeni nedir?
Evet, Türkiye’de bu kadar büyük ebatlarda bir tek ben çalışıyorum. Çok sayıda Atatürk portresi var. Veya benim çalıştığım diğer birçok ismin portreleri de var. Ama bu portreler 100×110 cm’i geçmiyor. Benim çalışmalarım 2×2.60 metre.Zaten 2.60 altın ölçü ebadıdır. 
Örneğin, Atatürk’ün mareşal üniforması ve sivil haliyle yaptığım tabloları var. Amacım, bu eserlerin daha çok kurumsal yerlerde göz önünde olmasını sağlamak. Eserler, kurumsal yerlerde bulunmalı. Kişiye ait olmamalı. Bir de insan bu kadar büyük eserlerin önüne geçip onu izlemeye başladığında, o eserlerin önünde küçülüyor. Yani, eserler devleşiyor.  Devasa boyutlarda çalışmak kolay değil. Zaten, büyük ebatlarda çalışmamın nedenlerinden biri de, kolay olmaması. Yani, zoru başarmak istiyorum.

Türkiye’de 2x2.60 metre ebadında resim yapan yok dediniz. Peki, daha büyük ebatlarda da çalışmalar yapıyor musunuz?
Evet, ben Türkiye’de benim gibi 2×2.60 metre boyutlarında çalışan birine rastlamadım. Dolayısıyla bu boyutlarda çalışan ilk kişiyim. Bunun dışında 5 metrelik resimlerim de var. 5 metrelik çalışmalarımdan biri ise; at üzerinde Fatih Sultan Mehmet’in portresi. 

Peki, dünyada bu durum nasıl? Yani, yurt dışında ‘devasa’ resimler yapılıyor mu?
Zaten yurt dışında hep devasa resimler yapılır. Ben İngiltere ve Hollanda da yaşadım. Orada müzeleri gezdiğiniz zaman devasa eserlerle, resimlerle karşılaşırsınız. Minnacık resim yok.   

Çalışmalarınızı yaparken hedefiniz nedir?
Ortada bir iddia var. Yani, kendimle yarıştığım bir iddia… Yaptığım çalışmadan sonra, o çalışmanın daha iyisini yapmak için emek veriyorum. Resmettiğiniz her kişinin, gerçek kişiye benzemesi lazım. Bir sizin kişiliğiniz var, bir de resmettiğiniz kişinin kişiliği var. Bu iki kişiliği birleştirmeniz lazım. Örneğin, zeki insanı zeki olarak resmetmeniz lazım. Sanatçı ruhlu bir kişiyi ise, o şekilde yansıtmalısınız. 

Sanat üzerine yaptığınız başka çalışmalar var mı? Varsa, ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?
Sanat üzerine yaptığım farklı çalışmalar var. İstanbul’da müzik, resim ve bale okulum var. Burada maddi durumu bozuk olan kişilere resim dersi veriyoruz. Sadece resim dersi değil, aynı zamanda bale ve müzik eğitimi de veriyoruz. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir okuluz ve bu okulda verdiğimiz derslerin ardından, öğrencilerimize diploma veriyoruz. Verdiğimiz bu diplomalar yurt dışında da geçerli. Maddi olarak kimseye bağlı değiliz. Dolayısıyla ne yapıp yapmayacağım konusunda kimseden emir almıyorum. Galeri sanatçısı değilim. 
İnsanların hür olması lazım. İstediğini yapabilmesi lazım. Bir sanatçının istediğini yapabilmesi için de kendi maddi gücü olmalı. 

Son olarak, Türkiye’deki sanat eğitimini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Türkiye’de sanat eğitimi yetersiz. Çünkü resim müzede öğrenilir. Ancak Türkiye’de resim hocasında resmi öğreniyorsunuz. Yani, biz de çocuklar veya gençler müzeleri gezmiyor. Resmi hocadan öğreniyor. Dolayısıyla, hoca ne diyorsa onu kabul ediyor. Türkiye’de resim alanındaki sorun, resme hocanın gözünden bakmak. Halbuki, sorguladıkça, özgür oldukça daha güzel eserler ortaya çıkar. 

Sanatçı Ergün Başar Hakkında
1954 yılında Kırklarelinde doğdu. 1973 – 1974 yılları arasında İstanbul Arkeoloji Müzesinde karakalem resimler yaptı.  
1974 – 1975 yıllarında İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi Kürsüsü direktörü Prof. İlhan Eralp yönetiminde desen çalışmaları yaptı. 1975’te İstanbul Üniversitesi Felsefe Fakültesinde Prof. İsmail Tunalı’nın “sanat felsefesi” seminerine katıldı. 1977 yılında Devlet Resim ve Heykel Sergisi’ne bir resmiyle katıldı; bu resmini Devlet Resim Heykel Müzesi tarafından satın aldı.
1979’da Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü Yüksek Lisans Programı’ndan mezun oldu. 
Prof. Sabri Berkel`in yönetimindeki gravür atölyesinden “Gravür Sertifikası”, pedagoji eğitimi sonunda da “pedagoji sertifikası” aldı.
1980 yılından 1993 yılına kadar Prof. Sabri Berkel`in asistanlığını yaptı. 
1980 – 1989 yıllarında kendi atölyesinde sanatsal seramik ürünleri üretti.
1992 – 1995’de İngiltere’de, Hollanda’da ve Fransa`da sanatsal araştırmalar yaptı.
1989 ve 1995 yıllarında sanatsal mozaik çalışmaları yaptı.

Etiketler:
 
Usta eller hat sanatını ahşaba işliyor
 
13. Ankara Kitap Fuarı açılıyor
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
İnsanın, hareketi hatırlaması gerek
“Fizik tedavi sırasında fark ettim ki, aslında fizik tedavide gösterilen ...
Ankara'nın Patronları Mustafa Aydın Hürmüzlü
Bu haftaki konuğumuz bir Kerkük Türkü olan iş adamı Mustafa Aydın Hürmüzlü… ...
Benim bayrağım Türk bayrağı vatanım da burası
Ankara Rumeliler Kültür ve Dayanışma Derneği Başkanı Seyfettin Saralar ...
 
Korku filmlerinin senaristi yeni sezona hızlı girdi
Kabus, Düğümlere Üfleyen Şerri, Cin Çeşmesi ve Kafirun gibi birçok korku ...
Ankara'nın patronları: Hüsna Dişbudak
Köşemize bu hafta seramik ve heykel sanatçısı Hüsna Dişbudak’ı konuk ediyoruz. ...
Foto muhabirliğinden parlamento muhabirliğine Cengiz Aldemir
Gazeteci Cengiz Aldemir, foto-muhabirliğiyle başladığı meslek yaşamına ...
 
Ankara'nın Patronları Cem Tunç
Köşemize bu hafta TÜSİAV Digital Dönüşüm Platformu Başkan Yardımcısı Cem ...
Pastaya duyduğu merak, onu ‘Pasta Ustası’ yaptı
Pasta Şefi Gökhan Erkan, çıraklıktan başladığı meslekte birbirinden renkli ...
Ankara'nın Patronları Veysel Celiloğlu
Köşemize bu hafta Engelsiz Dünya Kafe’nin sahibi Veysel Celiloğlu’nu konuk ...
 
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
KONUT SEKTÖRÜNDE NELER OLUYOR?
R Bülend KIRMACI
R Bülend KIRMACI
ASIL GÜNDEM
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
DÜNYA YENİDEN KURULUR TÜRKİYE YERİNİ ALIR
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
BUGÜNÜN ÇOCUKLARI ROBOTİK KODLAMAYI ÖĞRENİYOR
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
ÇORAK TOPRAKLARDA UMUT YETİŞTİRMEK: RAHİM DEMİRBAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
SU SARNIÇLARI GERİ GELEBİLİR
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
BİR ELDİVEN BİR TORBA BİNLERCE GELECEK
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
ÜRETEN VE ÇALIŞAN KADINLARIN HAYRANIYIZ
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
KAYIKÇI DEĞİL "MEKTUP KAVGASI"
Halil YATAR
Halil YATAR
TEKNOLOJİ Mİ YOKSA BEĞENMEMEZLİK Mİ?
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
YAZ DEPRESYONU
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
BİR İSTANBUL MASALI
Esra SARI
Esra SARI
SAHTE FOTOĞRAFLAR
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
CEHENNEME KAPI AÇAN GIYBET(DEDİKODU) ÜZERİNE
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
GEZİ İZLENİMLERİ III SLOVENYA'DAN SONRA 2. DİNİSİZ ÜLKE OLAN ÇEK CUMHURİYETİ(ÇEKYA), ESKİ ÇEKOSLOVAKYA-2
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva