ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Türkiye'deki koronavirüs salgınında son durum
Türkiye'deki koronavirüs salgınında son durum
MSB'den Kıbrıs Barış Harekatı paylaşımı
MSB'den Kıbrıs Barış Harekatı paylaşımı
Yunanistan Kovid-19 tedbirlerini sertleştiriyor
Yunanistan Kovid-19 tedbirlerini sertleştiriyor
'Döner sermaye sistemi işlevini yitirdi'
'Döner sermaye sistemi işlevini yitirdi'
Barış Pınarı Bölgesi'nde 15 Temmuz şehitleri anıldı
Barış Pınarı Bölgesi'nde 15 Temmuz şehitleri anıldı
HABERLER>ÖZEL HABER
2 Kasım 2019 Cumartesi - 07:11

Çivinin sanata dönüştüğü nokta; Filografi

Filografinin zor ve sabır gerektiren bir sanat olduğunu söyleyen Senem Gümüşay, “Bu sanatın bilinmeme veya unutulma nedeni zorlayıcı ve sabır gerektiriyor olması” dedi.

Çivinin sanata dönüştüğü nokta; Filografi

SEDA TOLMAÇ

Osmanlı döneminden bu günlere kadar gelen ve yapımı oldukça sabır gerektiren filografi sanatı, günümüzde unutulmaya yüz tutan sanat dalları arasında yerini alıyor.

Tahta, çivi ve iplerle yapılan ve tüm bunları birbiriyle bütünleştirerek, ortaya bir motif çıkaran filografi sanatının, yeterince bilinmemesi veya unutulmasının nedeni ise, yapılışının zor ve sabır istemesi. Ancak yapılışı emek isteyen bu sanat, her ne kadar unutulmaya yüz tutmuş olsa da, günümüzde bu sanatı icra edenlerle şekillenmeye devam ediyor. 

Filografi sanatında birbirinden farklı çalışmalara imza atan ve bu alanda çocuklara yönelik eğitim de vermiş olan resim öğretmeni Senem Gümüşay da filografi sanatıyla ilgilenen isimlerden.

Biz de Ticari Hayat Gazetesi olarak kişinin zihin gelişimine de katkı sunan filografi sanatının inceliklerini Senem Gümüşay ile konuştuk. Filografi sanatına dair merak edilenleri anlatan Gümüşay, filografi sanatının bilinmesi ve unutulmaması için neler yapılması gerektiğinden de bahsetti. 

Sizi tanıyarak başlayalım…

Resim öğretmeniyim. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde lisans eğitimimi tamamladım. Daha sonra Hacettepe Üniversitesinde yüksek lisans eğitimime başladım. Bu sırada bir yıl kadar İspanya’ya giderek gönüllü öğretmenlik yaptım. Türkiye’ye dönüp yüksek lisansımı bitirdim. Kişisel sergi açtım, birçok karma sergiye katıldım. Sanatsal yönde çalışmalarıma devam ediyorum. Performans sanatıyla da ilgileniyorum. Aslında sanatın birçok disipliniyle ilgileniyorum. Filografi sanatı da ilgilendiğin alanlardan bir tanesi.

“Filografi sanatı çok duyulmamıştır, çünkü zor ve sabır gerektiren bir alandır”

Filografi nedir? Siz filografi sanatını nasıl tanımlarsınız?

Filografi çok eskiye dayanan bir sanat anlayışıdır. Osmanlı döneminde doğan ve günümüze kadar gelen bir sanattır. Ama günümüzde maalesef unutulmaya yüz tutmuş bir sanat anlayışı. Halbuki filografi sanatının insana kattığı çok fazla şey var. Mesela filografiyi sol elinizle çalışırsınız ve bu sağ lobunuzu geliştirir. Sağ lobunuz sürekli aktif olur. Dolayısıyla filografinin, alzheimeri önleyici bir etkisi de vardır. Doktorlar psikolojik tedavilerde terapi olarak, filografi el sanatını önerir. Buna rağmen bu sanat çok duyulmamıştır. Çünkü çok sabır ister, zor bir sanattır. 

Filografi sanatı nasıl yapılır?

Bu sanatta kullandığımız malzemeler ahşap, çivi ve tellerdir. Çivileri, ahşap üzerindeki tasarımın üzerine çakarak işe başlarsınız. Ardından çivilerin arasından naylon ip (bu seçenek çoğaltılabilir) ya da tel iple örme işlemi yaparsınız. Birçok örme çeşidi kullanarak, şekil verirsiniz. 

Filografide sadece ahşap mı kullanılır?

Ahşap, tahta, sunta bizim tercihimizdir. Çünkü çiviyi haznesine rahatlıkla alabilen malzemeler bunlardır. Onun dışında başka malzemeler geliştirilebilir, fakat ya çok yumuşak kalacaktır ya da daha sert kalacaktır. Bazı tahtalarda bile zorluk yaşanabiliyor mesela. Gerektiğinde o tahtalarda cam çivisi kullanılabiliyor. Bu nedenle en iyi malzeme, ahşap, tahta ve suntadır. Tabii, üzerinde istediğiniz renk çeşitliliğinde ip kullanabilirsiniz. 

“Filografi alanında eğitim vermeyi önemsiyorum”

Çocuklara da filografi eğitimi veriyorsunuz. Peki çocukların filografiye olan ilgisi nasıl, bir çocuk kaç yaşından itibaren filografi yapabilir?

Çocuklar filografi yaparken çok eğleniyor. Tabii ki veliler çivilerin çocuklara zarar verip vermeyeceği konusunda tereddüt yaşıyor. Çok küçük yaşlardaki çocuklara bu eğitimi vermiyoruz elbet. Ancak, 6-7 yaştan itibaren bir çocuğa filografi eğitimi verilebiliyor. Zaten günümüzde korunaklı çivi tutan aparatlar mevcut. Çocuklar, bu aparatlarla rahatlıkla çalışabiliyor. 

Bir çocuğun bir şeyi sağlıklı bir şekilde öğrenmesi için zaten deneyimlemesi gerekir. Deneyimlemeye dayalı eğitim modelinin de bir ismi vardır hatta. Bir şeyleri deneyimleyerek, yaparak öğrenmeye dayalı o model, Montessori olarak isimlendirilir. Hatta Atatürk, bu eğitim modelini Türkiye’ye getirmek istemiştir ama o günkü şartlarda bu mümkün olmamıştır. Günümüzde ise, bu eğitim modeliyle eğitim veren kreşler var. Bu eğitim modelindeki amaç çocuğun her şeyi yaparak, yaşarak kendisinin öğrenmesini sağlamaktır.  Dolayısıyla çocuklar, filografiyi de yaşayarak, deneyimleyerek sağlıklı bir şekilde öğrenirler. Biz çocuklara her şeyin yapayını verirsek, onların sağlıklı bir şekilde öğrenmelerini sağlayamayız. 

Filografiyi deneyimleyerek yapan çocuklar da bundan çok keyif alıyorlar. Çünkü bu sanatta çok fazla çeşitlilik var. Siz tasarımı yapıyorsunuz, üzerine çivileri çakıyorsunuz, ama henüz ortada somut bir şey göremiyorsunuz. Çalışmanın ana hatlarını oluşturmuş oluyorsunuz. Bu da sizde merak uyandırıyor. Ana hatları oluşturduktan sonra ipleri örmeye başladıkça, merakınız da artıyor. Çocukları heyecanlandıran da bu merak duygusu aslında. 

Bu anlamda ben filografi alanında eğitim vermeyi önemsiyorum. Bugün çeşitli atölyelere veya Halk eğitim merkezlerine baktığınız zaman ebru, tezhip gibi geleneksel el sanatlarına yönelik eğitimler ağırlıkta. Filografi sanatını bu tür yerlerde görmeniz pek mümkün olmuyor. Dolayısıyla ilerde kendi atölyemi açabilirsem eğer filografi sanatının bilinmesi, unutulmaması için bu alanda eğitimler vermeyi düşünüyorum. Çünkü, insan beynini çok geliştiren bir sanat.

 
İstihdamı artıracak her faaliyet Türkiye’nin geleceğine yatırımdır
 
Çankaya Belediyesi'ne ait servis aracı kaza yaptı
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Sokak hayvanları ve çöp toplayan vatandaşlar zarar görmesin
Ankara Berberler Esnaf ve Sanatkârlar Odası Başkanı Sezayi Kara, berber ...
Gebe okulunun amacı sağlık okuryazarlığını artırabilmek
Ankara Şehir Hastanesi’nde bünyesinde gebe okulu açılışında konuşan Ankara ...
Amaç şoförlere nitelik kazandırmak
Psiko-teknik değerlendirme raporunun önemine binaen Seğmenler Mesleki ...
 
Cumhuriyet coşkusu Seymenlerle katlandı
Türkiye Cumhuriyeti’nin 96. yılı kapsamında, Anadolu lisesi öğrencileri ...
Karanfil esnafı tadilattan memnun
Kızılay’ın en işlek sokaklarından olan Karanfil ve Konur Sokakta yenileme- ...
Cam balkon işçiliği dikkat ister
Isı ve ses yalıtımında sağladığı avantajlar nedeniyle PVC ve cam balkon ...
 
İşlemesi ustalık isteyen maden: Oltu Taşı
İşlenmesi ustalık, emek ve sabır gerektiren Oltu taşından yapılan ürünlerin ...
Köpük tabak ve bardaklar artık her eve girdi
Genellikle hizmet sektörü içerisinde yer alan firmalar tarafından kullanılan ...
Türkiye genelinde 3 milyon 735 bin 80 ton salçalık domates üretildi
DrDataStats’ın 2018 yılı Bitkisel Üretim İstatistikleri’ne göre, 2018 ...
 
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Büşra ÇİNKAYA
Büşra ÇİNKAYA
TÜRKİYE’DE KİCK BOKS SPORU
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
BİLEREK ZİLLETİ YAŞAMAK
Hüseyin ALPASLAN
Hüseyin ALPASLAN
PAYLAŞILAMAYAN ADA KIBRIS
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
NEDEN SEL OLUYOR?
Hatice KARATAŞ
Hatice KARATAŞ
KORONAVİRÜS E-TİCARETE YARADI
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
SANAYİNİN EN BÜYÜKLERİ
R.Bülend KIRMACI
R.Bülend KIRMACI
CUMHURİYET, DEMOKRASİ VE SİYASİ PARTİLER-2
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
TÜRKİYE NEDEN YAPAMASIN?
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
ERDEMİN DÜNYAYI DEĞİŞTİRECEĞİNE İNANIRIM BEN
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
HAYVANLARI DOĞADA SEVMEK
Esra SARI
Esra SARI
KORONA ESNAFI VURDU
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
YAŞADIKLARIMIZ DOĞANIN İNTİKAMI MI?
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
NEREDEN, NEREYE: “LİBYA’DA İTALYA-TÜRKİYE MUTABAKATI”
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
HERKES KENDİ MEMLEKETİNDE YAŞASAYDI...
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
BAĞIMSIZLIĞA YATIRIM YAPMAK
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
GARDIROBUMUZU DÜZENLEMEK
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
SALGIN DEVAM EDERKEN
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
BİR VAROLUŞ SORUNU OLARAK “HOŞGÖRÜ”
Ceyhun Özgür
Ceyhun Özgür
ÇALIŞAN EMEKLİNİN MAAŞINDA KESİNTİ OLUR MU?
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
VEJETARYEN BESLENMESİ
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NE KUTLADIĞIMIZI BİLİYOR MUYUZ?
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva