SEDA TOLMAÇ
Türkiye’de tekstil ve hazır giyim sektörü, ihracata yönelik kalkınma politikası ile hızla büyüyen ve gelişen bir alan. Bugün büyük oranda ihracat odaklı bir sektör haline gelen Türk tekstil ve hazır giyim sektörü, 2019 yılı itibariyle yüzde 3,3 pay ile dünyanın 7’inci büyük hazır giyim ihracatçısı olarak öne çıkıyor. Türkiye, Avrupa Birliği ülkelerine hazır giyim ihracatı bakımından, Çin ve Bangladeş’ten sonra üçüncü ülke konumunda yerini alıyor. Günümüzde özellikle dijital ve lojistik alandaki ilerlemeler, sektörün gelişimine katkı sunuyor. Türkiye’de tekstil ve hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin çoğu ise, küçük ve orta büyüklükteki işletmeler niteliğini taşıyor.
Hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren ve bu alanda birçok ülkeye ihracat yapan Runtek firması, günümüzde hızla devam eden dijitalleşmeyle birlikte Türkiye’deki moda severlere CEKMON online platformu üzerinden ulaşıyor.
Firma olarak sektörde uzun yıllardır faaliyet gösterdiklerini dile getiren Nevzat Cengiz, günümüzde globalleşmeyle birlikte kadın ve erkek giyimin hemen her şeyden etkilendiğini söyledi. Cengiz, dünyanın bir ucunda yayınlanan bir dizinin dahi Türkiye’deki moda ve tasarım dünyasını şekillendirdiğine dikkati çekti.
Ticari Hayat gazetesi olarak, sektöre dair sorduğumuz soruları yanıtlayan Cengiz, Türkiye’nin sektörde üretme gücü, genç nüfusu ve lojistik avantajıyla gelişmekte olduğunu söyledi. Üretimde yaşanan belli başlı sorunlara da dikkati çeken Cengiz, “Sektörümüz, hak ettiği desteği daha fazla görmelidir. Böylelikle ihracattaki payı daha da artacaktır” dedi.
Merhaba, öncelikle sizi ve firmanızı tanıyabilir miyiz?
Runtek firması olarak 1994’den beri Avrupa Amerika ve dünyanın diğer kıtalarında ürünlerimiz satılmakta. Başlangıç olarak ihracat üretimi yapan Runtek daha sonra ihracattan edindiği tecrübeyi RNT23 markasının yapılandırmasında ve üretiminde kullanmıştır. Halihazırda RNT23 ve RON TOMSON markalarıyla, Los Angeles’taki mağazamızda Amerika’daki moda düşkünlerine servis sağlamaktadır. Türkiye’de ise bu markaları, CEKMON online platformunda Türk moda severleri ile buluşturuyor.
Günümüzde kadın ve erkek giyim nasıl şekilleniyor? Kadın ve erkek giyimde Türkiye ve dünyada nasıl bir değişim söz konusu?
Günümüz dünyasında var olan globalleşme ile köy haline gelen evrenimiz, hemen hemen her şeyden etkilenmektedir. Kore’de veya İskandinavya’daki bir dizi, ülkemizdeki moda ve tasarıma düşkün insanlarda hemen yansımasını gösterebiliyor. Bununla birlikte kendi yöreselliğimizi de kendi markamıza katarak sosyal medya argümanlarıyla evrenselleştirdik.
Teknolojideki gelişmeler, üretim ve satış anlamında sektörü nasıl etkiliyor?
Sosyal medya ve online teknolojisinin gelişmesiyle birlikte geçmiş pazarlama yöntemleri yeni mecralara yöneldi.10 yıl öncesinin tekstil devleri şu anda başka firmalar oldu. Biz de bu anlamda gelişen satış teknolojisine ayak uydurmak üzere sosyal medya ve online teknolojisini kullanarak ürünlerimizi hakkettiği yere gün ve gün yaklaştırıyoruz.
“Ülkemizin üretme gücü geniş”
Tekstil en önemli ticaret alanlarından biri. Türkiye’nin sektördeki konumunu üretim açısından nasıl değerlendiriyorsunuz?
Tektik sektörü hak ettiği değer ve desteği göremiyor. Ülkemizde tekstile hak ettiği destekler verilirse, şu anda yapılan tekstil ihracatının daha yükseklere çıkacağından hiç şüphem yok ama maalesef sektörümüz gerekli desteği alamıyor.
Sektörün geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Ülkemizin üretme gücü oldukça geniş. Genç nüfusumuz da fazla. Türkiye’nin lojistik avantajı da oldukça önemli. Bu anlamda gerek üretme gücü gerekse genç nüfusumuz ve Türkiye’nin lojistik avantajıyla sektörümüzü güzel günler beklemekte.
“Kalifiyeli eleman bulmada sorun yaşanıyor”
Üretimde yaşanan belli başlı sorunlar var mı? Varsa, bir üretici olarak bu sorunların çözümü için talebiniz ne olur?
Üretim zorlu bir süreç. Özellikle kalifiye elaman bulma konusunda sıkıntı yaşıyoruz. Atölyelerde yerli çalışan işçi sayısı çok az. Atölyelerde çalışan yabancılar da işi bir anda bıraktığında (yabancı çalışan günlük düşünüyor ve bir sonraki gün başka yerde biraz daha fazla ücreti duyunca hemen gidebiliyor) üretimde büyük aksamalar yaşanıyor. Tabii biz firma olarak yıların getirdiği deneyim ve tecrübeler ile üretimde yaşanan zorlukları aşmaya özen gösteriyoruz.
Son olarak sizin eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Runtek firması olarak yerelde CEKMON, yurt dışında ise RNT23 ve RON TOMSON markalarımız ile online platforma şu andaki konumumuzdan çok daha ileriye gideceğimizi umuyoruz çünkü tekstil alanındaki tecrübemize güveniyoruz.